'Squid Game S2: Twisted Reality, or Lack of Whimsy(오징어게임 리뷰 : 시즌 2 : 비틀린 현실 혹은 기발함의 부족)

2024년 크리스마스는 넷플릭스(Netflix)의 날이라고 해도 과언이 아나었다. NFL 크리마스 경기가 사상 처음으로 넷플릭스에서 중게됐고 하루 뒤인 26일 오징어게임: 시즌2가 공개됐기 때문이다. 알다시피 넷플릭스는 지금까지 역대 최대 비영어 콘텐츠 시청 시간 기록을 가지고 있다.

NFL 크리스마스 두 경기(Kansas City Chiefs Pittsburgh Steelers, Baltimore Ravens at Houston Texans)의 라이브가 성공적으로 끝나고 난 뒤 오징어게임 새로운 시즌은 공개됐다. 의도적인 배치였고 연휴의 언론을 사로 잡기 충분했다.

TV를 능가한 넷플릭스의 NFL

넷플릭스가 중계한 크리스마스 NFL은  닐슨의 라이브+동일 데이터에 따르면, 스트리머를 통해 처음 중계된 NFL 경기인 치프스-스틸러스와 레이븐스-텍사스 경기는 12월 25일 미국 내 중복 시청자 수가 약 6,500만 명에 달했다.

The Squid Game: Season 2 is here. After a successful live stream of two NFL Christmas games (Kansas City Chiefs at Pittsburgh Steelers, Baltimore Ravens at Houston Texans.), the new season of The Squid Game has been announced.


NFL on Netflix surpasses TV


The NFL on Christmas on Netflix reached nearly 65 million unduplicated viewers in the U.S. on Dec. 25 for the first NFL games broadcast on the streamer - Chiefs-Steelers and Ravens-Texans - according to Nielsen's Live+Same data.

볼티모어 레이븐스(The Baltimore Ravens)가 휴스턴 텍사스(Houston Texans)를 상대로 승리한 이 경기의 분당 평균 시청자 수는 2430만 명이었으며, 하프타임 쇼에서는 2,700만 명 이상의 시청자가 시청하며 미국 내 시청률이 최고치를 기록했다.

이 경기는 2001년 이후 18~34세 데모 시청자 중 510만 명이 시청한 크리스마스 당일 NFL 경기 중 가장 많이 시청한 경기로 기록됐다.

고무적인 것은 이 시청률이 거의 TV와 유사하게 나왔다는 것이다. 지난해 크리스마스에 열린 치프스-레이더스 경기는 2,920만 명이 시청하여 역대 크리스마스 당일 정규 시즌 경기 중 가장 많은 시청자가 시청한 경기로 기록됐다.이날 열린 이글스-자이언츠(Eagles-Giants) 경기는 2,900만 명,

49ers-레이븐스( 49ers-Ravens) 경기는 2,710만 명이 시청 했다. 특히, 넷플릭스는 이 경기들을 글로벌 시장에 송출한 만큼, 더 많은 시청자가 NFL을 넷플릭스를 통해 봤을 것으로 보인다. 넷플릭스는 이 경기에 주목을 더 끌기 위해 비욘세(Beyoncé)의 하트타임과 머라이어 캐리 사전 공연을 편성했다.

The Baltimore Ravens' victory over the Houston Texans averaged 24.3 million viewers per minute, with the halftime show reaching more than 27 million viewers, making it the most-watched NFL game in the U.S. since 2001.


The game was the most-watched NFL game on Christmas Day since 2001, with 5.1 million viewers in the 18-34 demo.


Encouragingly, the ratings were nearly TV-like. The Chiefs-Raiders game on Christmas Day last year was watched by 29.2 million viewers, making it the most-watched Christmas Day regular-season game of all time, compared to 29 million for the Eagles-Giants game that day,
The 49ers-Ravens game was watched by 27.1 million people.

It's likely that many more viewers watched the NFL on Netflix, especially since Netflix broadcast these games to global markets. To draw even more attention to the game, Netflix scheduled Beyoncé's Heartthrob and Mariah Carey pregame performances.

오징어게임 시즌2 "엇갈린 평가"

이 경기에 이어 방송된 오징어게임 시즌2는 글로벌 시장에 큰 주목을 받았던 K드라마 시리즈다.

그러나 공개된 시즌2에 대한 반응은 엇갈렸다. 이야기의 몰입도는 시즌1에 미치지 못하고 새로운 설정이나 스케일도 기대만큼 크지 못했기 때문이다. 뭔가 새로운 것을 기대했던 팬들에게는 조금 아쉬웠던 작품임에는 분명하다. 할리우드리포터는 ‘오징어게임’ 시즌2가  엣지를 잃었다고 평가했다.  

Squid Game Season 2 "Mixed Reviews"


The second season of the K-drama series, "Squid Game," which followed the game, garnered a lot of attention in the global market.


However, the reaction to the second season was mixed, as the story was not as engaging as the first season, and the new setting and scale were not as big as expected.

It was definitely a disappointment for fans who were expecting something new. The Hollywood Reporter said that the second season of The Squid Game lost its edge.

할리우드리포터는 “첫 번째 시즌의 비참한 배경에서 벗어나게 해준 재미와 기발함이 부족하고, 게임의 본질에 대한 새로운 세부 사항이나 통찰력도 완전히 부재하다(It’s lacking in the fun and whimsy that kept the first season from wallowing in its backdrop of misery, and entirely lacking in new details or insights on the nature of the Game)”고 혹평했다.  

물론 오징어게임 시즌2는 여전히 매력적인 작품이라는 평가도 많았다.


"It's lacking in the fun and whimsy that kept the first season from wallowing in its backdrop of misery, and entirely lacking in new details or insights on the nature of the Game," said The Hollywood Reporter.
Of course, there were many who still found the second season of The Squid Game to be compelling.

이하는 로튼 토마토가 집계한 오징어게임 시즌2를 분삭한 기사의 헤드라인이다.

These are the headlines from Rotten Tomatoes' breakdown of the second season of The Squid Game S2

시즌 2는 시즌 1과 어떻게 다른가요?(How does season 2 compare to the first?)

“오징어게임 시즌 2는 전작의 불길한 주제를 충실히 확장한 후속작(Squid Game Season 2 is a worthy follow-up expanding on the ominous themes of its predecessor)
Aramide Tinubu, Variety

모든 면에서 볼 때, 쇼의 첫 번째 외출만큼이나 훌륭합니다.

“모든 면에서 볼 때, 첫 번째 작품만큼 훌륭하다(By all accounts, it’s just as good as the show’s first outing)
Aaron Pruner, CNET

이 새로운 에피소드 세트는 이전보다 더 풍부하고 응집력 있게 구성되었지만, 그 근원을 배반하지 않는다(This new set of episodes is also richer and more cohesive than what came before, without ever betraying the roots of where it came from)

Pierce Conran, South China Morning Post

첫 시즌의 스펙터클한 볼거리와 충격에 대한 기대감을 한껏 끌어올렸다(It ups the ante of just about every stake and shock in the first season by losing itself to the spectacle)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

새로운 에피소드는 첫 번째 시즌의 스릴 넘치는 정신을 유지하면서도, 다양한 개별적인 출발을 통해 새롭고 매혹적인 무언가를 만들어 낸다(Not only a continuation, but an evolution — and in the process, an escalation… the new episodes retain the thrilling spirit of the first season, but its many individual departures build to something new and fascinating)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

이 쇼는 여전히 예리하고 사려 깊으며 현 상황에 대해 정당한 분노를 표출한다)This show remains incisive, thoughtful, and rightfully pissed off at the status quo)
Elijah Gonzaliez, Paste Magazine

첫 번째 시즌을 비참함의 늪에 빠지지 않게 해준 재미와 기발함이 부족하고, 게임의 본질에 대한 새로운 세부 사항이나 통찰력도 완전히 결여되어 있어 실망스럽다(It’s a thorough letdown… lacking in the fun and whimsy that kept the first season from wallowing in its backdrop of misery, and entirely lacking in new details or insights on the nature of the Game)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter



시청자가 계속 추측하게 만들까요?(Will it keep audiences guessing?)

많은 충격적인 놀라움과 긴장의 연속에 대비하라(Brace yourself for many shocking surprises and long stretches of white-knuckle tension)
Pierce Conran, South China Morning Post

굽이굽이마다 예상치 못한 반전이 있어 궁극적으로 쇼의 핵심 내용을 바꾸거나 오히려 확대된다.(There’s an unexpected twist around every bend, ultimately altering (or rather, magnifying) what the show is about at its core)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

몇 가지 놀라운 반전을 자랑하는 이 7개의 에피소드는 2025년에 시즌 3가 데뷔하면 의심할 여지 없이 흥미진진한 결말을 향해 이야기를 진전시킨다(Boasting several mind-blowing twists, these seven episodes advance the story to what will undoubtedly be an electric conclusion when Season 3 debuts in 2025)

Aramide Tinubu, Variety

새로운 게임이 소개될 때에도 줄거리의 반전을 미리 알 수 있으며, 그렇지 않은 경우 다가오는 반전에 대비할 수 있도록 불빛이 번쩍이는 쇼가 펼쳐진다(You can see the plot twists coming a mile away even when a new game is introduced — and if you don’t, the show flashes lights in your face to make sure you’re prepared for the upcoming twist)
Therese Lacson, Collider

게임에 대한 평가(How are the games this time?)

게임도 마찬가지로 초현실적이고 삐딱하다.(The games are just as surreal and perverse)
Laura Martin, BBC.com

레드 라이트, 그린 라이트와 마찬가지로 부조화할 정도로 야만적이다. 스포일러가 될 수 있는 세부 사항은 언급할 수 없지만, 각 게임은 두 번째 시청에도 화면이 뒤틀리고 소리를 지를 정도로 긴장감을 자아낸다(Like Red Light, Green Light, they are incongruously barbaric. This is no place for spoilery details, but I can say that each game generates gut-twisting, yell-at-the-screen suspense, even on a second watch)
Kristin Baldwin, Entertainment Weekly

다양한 게임 플레이는 어린 시절부터 시작되지만 그 너머를 바라보며 모든 관계와 사람을 최대한 이용하려고 시도합니다... 사람들에게서 끌어내는 무자비함과 동시에 동지애를 강요하는 방식도 더 높다.(The variety of games play reaches into childhood but also looks beyond it and attempts to exploit every relationship and person to the fullest… The ruthlessness it pulls out of people is higher, as is how they try to force comradery simultaneously)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

개별 게임은 "우리가 보았던 것과 비슷"한 것과 "테마를 변형한 것" 사이에서 다양하지만, 달라진 것은 그 사이의 다운타임이다(The individual games range between “similar to what we’ve seen” and “variations on a theme,” but what has changed is the downtime between them)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

이번에는 게임이 다르게 느껴집니다. 매 게임이 끝나면 살아남은 모든 플레이어가 계속할지 투표할 수 있는데, 수백 개의 X와 O를 세는 이 순간은 매우 긴장감이 넘친다(The games feel different this time… After each game, all the surviving players can vote on whether to continue, and these moments of counting hundreds of X’s and O’s are extremely tense)
Andrew Webster, The Verge

이 게임은 결국 새로운 타락한 도전을 목격하면서 첫 번째 시즌의 차가운 공포를 재현하는 새로운 장소로 이동하지만 여전히 스릴이 넘치지는 않는다(These games eventually go to fresh places that recreate some of the first season’s cold dread as we witness new depraved challenges, but it’s still not quite as thrilling)
Elijah Gonzaliez, Paste Magazine

M.C. 에셔의 데이글로 세트에 새로운 페인트칠을 했다는 증거도 없고, 새로운 게임 자체도 테마가 거의 느껴지지 않는(There’s no evidence that anybody has given the M.C. Escher day-glo set a fresh coat of paint, and the new games themselves feel barely on-theme)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter

여전히 폭력적이고 끔찍한가?(Is it still just as violent and terrifying?)

결국 상황은 피비린내 나는 학살로 절정에 달하고, 스퀴드 게임은 그 어느 때보다 더 공포에 휩싸인다(Things eventually culminate in a bloody massacre that pushes Squid Game further into horror than it’s ever been)
Andrew Webster, The Verge

고점은 손톱을 물어뜯을 정도로 긴장되고 종종 행복감을 느낄 수 있다(The highs are nail-bitingly tense, often euphoric)
Debopriyaa Dutta, High on Films

드라마 특유의 잔인한 폭력, 피, 내장, 유혈은 여전히 극에 달하지만, 이 모든 것을 경험한 기훈을 비롯한 플레이어들의 공포는 여전히 생생하게 느껴진다(The show’s signature brutal violence, blood, guts, and gore are still hyper-present, but the terror among the players, including Gi-hun, who has experienced it all before, remains palpable)
Aramide Tinubu, Variety

유혈 사태는 많지만 영향은 없다(there’s lots of bloodshed, no impact)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter


시즌 2에서는 새로운 것이 추가되나요(Does season 2 do anything new?)

시즌 2는 우리가 이해했다고 생각했던 기계의 모든 요소에 렌치를 던져 1편을 한층 더 발전시키는 데 집중한다(Season 2 devotes itself to elevating the first by throwing a wrench into every element of the machine we thought we understood)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

쇼의 두 번째 시즌은 [원작]의 전제에서 크게 벗어나지는 않지만, 알려진 요소를 신선하게 느낄 수 있을 만큼만 리믹스하고 음악적 모티브를 짜릿한 형태로 재구성했다(The show’s second season doesn’t really depart from [the original] premise, but it remixes known elements just enough to feel fresh, with musical motifs that take exhilarating form)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

시즌 2의 가장 흥미로운 측면 중 하나는 플레이어를 넘어선다는 점입니다...[이는] 사람들이 작은 권력에 도취될 때 얼마나 쉽게 다른 사람에게 고통과 폭력을 가할 수 있는지를 보여준다(One of the most interesting aspects of Season 2 is that it moves beyond the players…[It] illustrates how easily people can inflict pain and violence on others when they are emboldened by a sliver of power)
Aramide Tinubu, Variety

시즌 2가 가장 잘한 점은 위험과 스릴 미터를 100으로 올린 것 외에 기훈의 내면을 변화된 남자로 확고히 한 것이다.(What Season 2 does best — apart from turning the risk-and-thrill meter to a 100 — is cement Gi-hun’s interiority as a changed man)
Debopriyaa Dutta, High on Films


Park Gyu-young as Kang No-eul in Squid Game: Season 2 (2024)

(Photo by No Ju-han/Netflix)

각본은 어때요?(How’s the writing?)

제작자이자 작가, 감독인 황동혁은 7부작으로 훨씬 더 간결하게 진행하면서 이 시스템의 잔인함과 불평등을 단순히 다루지 않고 풍부한 스토리텔링으로 이 우주의 층위를 탐구한다(With a much leaner seven-episode run at his disposal, creator, writer, and director Hwang Dong-hyuk explores the layers of this universe with rich storytelling that doesn’t simply take the cruelties and inequalities of this system to task)
Shannon Miller, IGN Movies

다음 시즌에 대한 궁금증을 불러일으키기 위해 일부러 엉뚱한 이야기로 구성했다. 이 제로섬 게임의 결과는 아직 끝나지 않았고, 해결되지 않은 문제가 너무 많이 남아 있다.(This is a deliberately disjointed tale, meant to ramp up an itch for the next season. The gamble is not yet over, and the results of this zero-sum game leave too many unresolved strands in stasis.)
Debopriyaa Dutta, High on Films

시즌 2는 자체 스토리라기보다는 '파트 1'처럼 느껴지는데, 이는 부분적으로 아직 보지 못한 결말을 위한 수단으로 의도한 것이다.(Season 2 feels more like a “part one” than its own story, and that’s partially by design… a means to an end that we have yet to see)
Laura Babiak, Observer

본론으로 들어가기 위해 애쓰는 것처럼 빡빡하게 쓰여져 있지 않고, 흔한 TV의 고민에 빠지지 않는다. 하지만 다행히도 이러한 단점을 대체로 보완할 수 있는 주제별 내용이 충분히 있다(It’s not as tightly written, falling into commonplace TV woes as it struggles to get to the point. Thankfully, though, there’s still enough here thematically to largely make up for these shortcomings)
Elijah Gonzaliez, Paste Magazine

너무 자주 그 이유를 잊어버리고, 실망스럽게도 너무 짧은 7개의 에피소드가 끝날 때까지 많은 스토리 라인을 해결하지 못한다(Too often it forgets what makes it tick—and, just as frustratingly, fails to resolve its many storylines by the conclusion of its too-short seven-episode run)
Nick Schager, The Daily Beast


새 시즌에 중요한 말이 있나?(Does the new season have something important to say?)

민주주의가 얼마나 자주 사람들이 개인이든 집단이든 자신의 이익에 반하는 투표를 강요하는지에 대한 논평이 되는데, 이는 한국뿐만 아니라 모든 민주주의에 적용될 수 있다(It becomes a commentary on how frequently democracy forces people to vote against their interests, either as individuals or a collective, which can be applied to South Korea but really any democracy)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter

이번 최신 시즌은 자본주의와 결함이 있는 민주적 절차가 어떻게 겹치는지에 대해 시의적절하게 초점을 맞췄다.(This latest season has a timely focus on how capitalism overlaps with flawed democratic processes)
Elijah Gonzaliez, Paste Magazine

자본주의적 착취, 도덕성의 약화, 계급적 불평등 등 현대 한국의 병폐를 새로운 각도에서 바라봄으로써 반복성을 탈피하고 있다(It mostly thwarts repetitiveness by finding new angles to examine what seemingly ails modern-day Korea: capitalist exploitation, the erosion of morality, and class inequities)
Aramide Tinubu, Variety

오징어 게임 시즌 2는 우리에게 스포트라이트를 비춘다. 이 새로운 시즌을 시청한 우리들...우리가 문제라면 어떻게 될까?(Squid Game Season 2 turns the spotlight on us. Those of us who tuned into this new season…What happens when we are the problem?)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

이 프로그램은 설교를 하는 데 그치지 않고, 게임 전과 게임 중에도 주인공들이 처한 곤경에 대한 책임에 대해 비난하는 데 실수하지 않으며, 이러한 각도가 소재를 환영하고 복잡성을 더한다(The show never stoops to sermonizing, yet there’s no mistaking its censure of its protagonists for their responsibility for their predicaments, both before and during the games, and that angle lends the material welcome, added complexity)
Nick Schager, The Daily Beast


Lee Jung-jae in Squid Game: Season 2 (2024)

이번 연기는 어땠나(How is the acting this time?)

특히 시즌 1에서 보여준 이정재의 연기와 시즌 2의 마지막을 비교해보면 이번 시즌 그의 패기가 여실히 드러났다. 그는 주인공으로서의 기쁨이다(Lee Jung-jae really proves his mettle this season, especially when you compare his performance in the series premiere to where he ends up at the end of Season 2. He’s a delight as a protagonist)
Therese Lacson, Collider

이정재는 기훈의 원노트 귀신 면모를 캐릭터의 적절한 전개로 만들기에 충분한 배우다. [그의] 연기는 애초에 관객을 매료시킨 것보다는 덜 재미있더라도 여전히 견고합니다.(Lee Jung-jae is a good enough actor to make Gi-hun’s one-note haunted aspect a fitting development of the character… [His] performance remains sturdy, if less entertaining than what attracted audiences in the first place)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter

광기 어린 세상에서 유일한 이성의 목소리로 자신이 목격하고 있는 공포를 표정만으로 전달하는 이정재에게 일생일대의 역할이다. 그는 2022년 에미상 드라마 부문 남우주연상을 수상했으며, 다음 시상식에서는 더 많은 수상의 영광을 안게 될 것이다.(It’s the role of a lifetime for Lee Jung-jae, whose expressive face conveys the horrors of what he’s witnessing; the sole voice of reason in an insane world. He won an Emmy for best male actor for the drama in 2022; surely more will be on their way for the show at the next ceremony)
Laura Martin, BBC.com

이병헌은 점점 더 교활해지는 프런트맨으로 깊은 인상을 남긴다(Lee Byung-hun really impresses as the increasingly conniving Front Man)
Laura Babiak, Observer


기억에 남는 새로운 캐릭터가 있나?(Are there any memorable new characters?)

현주는 출연진에 합류하게 되어 영광이다. 트랜스젠더 캐릭터인 현주는 금자와의 관계를 성장시키는 과정을 진솔하게 보여줄 뿐만 아니라 세대를 아우르는 소통의 중요성을 깨닫게 해준다(Hyun-ju is a wonderful addition to the cast. A trans character, her growing relationship with Geum-ja is not only heartfelt but a window into understanding the importance of communicating across generations)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

새로운 플레이어 중 한 명은 트랜스젠더 여성인 현주다... 그녀는 결국 가장 놀랍고 의미 있는 캐릭터 중 하나가 된다.(One of the new players is a transgender woman, Hyun Ju… She ends up one of the most surprising and meaningful characters)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

타노스는 이미 전기가 흐르는 환경에서 걷잡을 수 없는 혼돈의 번개와도 같은 존재로, [최승현]은 완벽한 신체 코미디와 분노, 비극적인 무모함을 캐릭터에 불어넣어 보는 이로 하여금 공포에 숨을 죽이고 더 많은 것을 갈구하게 만드는 방법을 찾아냈다.(Thanos is a lightning bolt of unrepentant chaos in an already electric environment, and [Choi Seung-hyun] has found a way to imbue pitch-perfect physical comedy, rage, and tragic recklessness into a character that makes the viewer simultaneously hold their breath in fear and beg for more)
Shannon Miller, IGN Movies

새로운 얼굴 중 조와 강은 자신의 캐릭터를 기억에 남게 만드는 데 가장 근접했다(Of the new faces, Jo and Kang come close to making their characters memorable)
Daniel Fienberg, Hollywood Reporter


Image from Squid Game: Season 2 (2024)

(Photo by No Ju-han/Netflix)

이번 시즌 쇼는 어떤 모습인가?(How does the show look this season?)

에이스 촬영감독 김지용의 역동적이고 키네틱한 카메라 워크는 쇼의 박진감 넘치는 세트 장면에 스릴을 더한다(Ace cinematographer Kim Ji-yong’s dynamic and kinetic camerawork adds a thrilling edge to the show’s many pulse-pounding set pieces)
Pierce Conran, South China Morning Post

드라마의 16개 에피소드를 모두 각본과 연출을 맡은 황동혁 PD는 적절한 순간에 나사를 비틀어 카메라를 관찰하되 가장 적절한 순간에 갑작스러운 팬과 푸시 인으로 공격할 준비가 되어 있는 '나사 비틀기'의 달인이다.(Hwang Dong-hyuk, who has written and directed all of the show’s sixteen episodes, remains a master at twisting screws at just the right moment, keeping his camera observant, but ready to strike with sudden pans and push-ins when it’s most appropriate)
Siddhant Adlakha, JoySauce.com

스퀴드 게임의 가장 큰 장점은 시각적 상상력이다. 계급 투쟁이라는 테마는 게임 세트의 파스텔 도축장뿐만 아니라 감각적으로 표현되었다.(What Squid Game still has going for it is its visual imagination. Its themes of class struggle are rendered with flair, and not just in the pastel abattoir of the game sets)
James Poniewozik, New York Times


문제가 있나(Are there any problems?)

오징어 게임 시즌 2의 유일한 결점은 속도감... 처음 두 에피소드의 속도가 더 좋을 수 있다.(Squid Game Season 2’s only flaw is how it ramps up… The pacing in the first two episodes could be better)
Kate Sánchez, But Why Tho? A Geek Community

이 최신작의 가장 큰 문제점은 4~5개의 에피소드로도 충분히 전달할 수 있는 상황을 7개의 에피소드로 길게 늘어놓는 등 속도감이 무기력하다는 점이다.(Perhaps the biggest issue with this latest run is that its pacing is frequently lethargic, extending circumstances that could have been conveyed in four or five episodes into a seven-episode season)
Elijah Gonzaliez, Paste Magazine

유일한 문제는? 2025년에 동시 방영 예정인 스퀴드 게임 시즌 3를 기다리는 고통스러운 시간이다,(The only problem? The painful wait for the simultaneously shot Squid Game season 3, due out in 2025)
Pierce Conran, South China Morning Post


Newsletter
디지털 시대, 새로운 정보를 받아보세요!
SHOP