[2025 엔터테크 전망]몰입형 경험이라는 새로운 스토리텔링이 온다(The new storyteller for immersive experiences)
스트리밍 서비스 확산 등 엔터테크 발전에 따라 몰입형 경험의 중요성 높아져. 콘텐츠의 부가가치를 높이고 새로운 세대를 오프라인으로 불러들이는 무기는 몰입형 테크놀로지.
"Immersive experiences is on the rise"
Apple coined the concept of spatial computing with the introduction of the Apple Vision Pro. Spatial computing enables immersive experiences, where you're not just looking at a three-dimensional environment, you're in it.
Apple then released an immersive movie that can be enjoyed on the Vision Pro, called Immersive Film. It's a movie dedicated to spatial computing Vision Pro.
Director Edward Berger (who was nominated for an Oscar in 2022 for "All Quiet on the Western Front") declared that it will "change the future of immersive filmmaking. It's time for creators (directors, producers) who have been creating content based on two-dimensional screens to understand immersive technology and immersive experiences.
In addition, offline spaces such as COSM are also proliferating that apply immersive technology to enable immersive experiences.
One trick for filmmakers tackling the challenge of immersive content is to think of the audience not as mere observers, but as participants who get lost in time and space and spend time interacting with the characters in the world you've created.
“몰입형 경험이 뜬다”
애플 비전 프로(Vision Pro)를 내놓으면서 공간 컴퓨팅이라는 개념을 만들어낸 애플(apple).
공간 컴퓨팅 환경에서는 3차원 환경을 보는 것이 아닌 현장에서 몸으로 느끼는 몰입형 경험(immersive experiences)이 가능하다.
이어 애플은 비전 프로에서 즐길 수 있는 몰입형 영화, 즉 이머시브 무비((Immersive Film)를 내놨다. 공간 컴퓨팅 비전 프로(Vision Pro) 전용 영화인 셈이다.
이에 에드워드 버거 감독(2022년 '서부전선 올 콰이어트'로 오스카상 후보에 오른)은 “몰입형 영화 제작의 미래를 바꿀 것”이라고 선언하기도 했다. 2차원 스크린에 기반해 콘텐츠를 제작해온 창작자(감독, 프로듀서)들은 이머시스 테크놀로지(immersive technology, 몰입형 경험)을 이해해야할 때가 왔다.
아울러 몰입형 테크놀로지를 적용, 몰입형 경험을 가능하게 하는 COSM과 같은 오프라인 공간도 확산되고 있다.
이 글은 버라이어티가 게시한 'A New Kind of Storyteller Is Needed for Immersive Entertainment' 기사를 참조로 작성했다.
Immersive Technology Creates New Storytelling
Immersive technologies that turn viewers into spectators have been around for a long time. However, recent developments since the advent of AI have been different.
More personalized and sophisticated, immersive technologies are bringing previously unimaginable storytelling to life.
Content-experiential devices such as spatial tech, LED screens, dome projection, and next-generation headsets (Vision Pro, Meta Quest, HTC Vive, etc.) are combining with the evolution of immersive technology to create new levels of experience.
Apple's recent immersive movie, "Submerged," is an example of an immersive movie that makes you feel rather than see. Vision Pro wearers experience the claustrophobic feeling of being underwater with the actors trapped in a submarine.
[몰입형 테크놀로지, 새로운 스토리텔링을 만들다]
시청자를 관람자로 만드는 몰입형 기술은 계속해 발전해왔다. 하지만, AI 등장 이후 최근 발전은 과거와는 다르다. 보다 개인화되고 정교해진 몰입형 테크놀로지는 몰입형 테크놀로지(Immersive technologies)은 이전에는 상상할 수 없었던 스토리텔링을 실제화하고 있다.
공간 테크, LED 스크린, 돔 프로젝션, 차세대 헤드셋(비전 프로, 메타 퀘스트, HTC Vive 등)과 같은 콘텐츠 체험형 기기들은 몰입형 테크놀로지의 진화와 만나면서 새로운 차원의 경험을 만들고 있다.
애플이 최근 내놓은 몰입형 무비(immersive Movie) '서브머지드(Submerged)'는 보는 대신 몰입하게 만드는 것이 특징이다. 비전 프로 착용자는 잠수함에 갇힌 배우들이 느끼는 물속 밀실 공포를 함께 느낄 수 있다.
The immersive tech being unveiled today is not the same as the extended reality (XR) that started a decade ago. Today, consumers can be fully immersed in the spaces that XR creates and delivers.
There are even spaces being created that are fully realized in three dimensions.
These are so-called immersive tech experience spaces. COSM, Sphere, and Netflix Houses are just a few of the innovative entertainment destinations that are driving this change.
최근 공개되는 몰입형 테크는 10년 전 시작된 확장 현실(XR)과는 다르다. 오늘날 소비자들은 XR이 만들고 제공하는 공간에 완전히 동조될 수 있다. XR를 3차원의 완벽하게 구현한 공간도 속속 만들어지고 있다.
이른바 몰입형 기술 체험 공간이다. COSM, Sphere, Netflix Houses 등은 이러한 변화를 주도하는 혁신적인 엔터테인먼트 명소로 불린다.
For an immersive tech space to be successful, it's more than just the physical location.
Directors and screenwriters need to understand the technology and utilize it to tell new stories. Immersive technology is having a huge impact on the evolution of the entertainment industry.
Full Body Motion
몰입형 테크 공간이 성공하려면 물리적 장소만으로는 되지 않는다.
감독과 시나리오 작가들이 테크놀로지를 이해하고 이를 활용한 새로운 스토리텔링을 펼쳐야 한다. 몰입형 기술, 이머시브 테크놀로지는 엔터테인먼트 산업 발전에 큰 영향을 주고 있는 것이 사실이다.
Full Body Motion
Immersive spaces require you to use your whole body. Immersive content enabled by immersive technology is completely different from two dimensions.
Creators of immersive content need to understand not only the plot and characters, but also the space. Immersive audiences need to move through the movie and interact with the characters.
When the interaction with the characters in the space is perfect, the emotional connection is stronger and the immersion in the story is stronger.
This opens up great opportunities for creativity for the crew. The pacing of the content depends on the viewer's emotions. If you're scared, you move faster; if you're hesitant, you move slower; if you're flying into big trouble, you dodge and go around corners.
With immersive content, you're not watching a 3D movie, you're exploring a 3D space.
A storyteller who can write immersive stories well should have a strong background in product design, theater, and improvisation.
풀바디 모션(Full Body Motion)
몰입형 공간에서는 온몸을 사용해야 한다. 몰입형 기술에 구현되는 몰입형 콘텐츠는 2차원과는 완전히 다르다. 몰입형 콘텐츠를 만드는 제작자는 줄거리와 캐릭터뿐만 아니라 공간(Space)도 이해해야 한다. 몰입형 콘텐츠 관객은 영화 속을 움직이며 캐릭터와 상호 작용해야 한다.
공간에서 캐릭터와 상호 작용이 완벽히 지면 감정 공유의 강도가 높아지고 스토리에 대한 몰입도 강해진다. 이는 제작진에게도 창의력을 발휘할 수 있는 큰 기회를 열어준다. 콘텐츠의 전개 속도는 시청자의 감정에 따라 다르다. 겁이 나면 빨리 움직이고, 주저하면 천천히 움직인다. 또 큰 문제로 날아오면 피하고 모퉁이는 돌아 나간다.
몰입형 콘텐츠는 3D 영화를 보는 것이 아니라 3D 공간을 탐색한다. 몰입형 스토리를 잘 쓸 수 있는 스토리텔레는 제품 디자인, 연극 및 즉흥연기에 대한 배경 지식이 풍부해야 한다.
Multisensory Experience
Immersive storytelling takes full advantage of spatial technology. It transports the viewer into an environment that is as close to reality as possible.
This magical realism, where real spaces become virtual, allows directors to target the senses they want the audience to experience.
If you're creating the experience of walking on slippery sidewalk blocks in XR, it's important to make it feel like a real wet experience. By slowing down the movement in your story, you can make viewers feel like they're actually walking.
Directors can utilize these technical features to enhance the experience of the moment and add a heart-pounding effect.
Filmmaker Alejandro G. Iñárritu's Carne Y Arena 17 (Carne Y Arena) is a six-and-a-half-minute virtual reality piece that conveys the experience of refugees crossing the southern border of the United States.
Throughout the piece, audiences feel the wild beating of the heart that refugees felt as they crossed the river in fear and barefoot. Iñárritu won a 2018 Oscar Special Jury Prize for the film.
다감각 경험(Multisensory Experience)
몰입형 스토리텔링(immersive storytelling)은 공간 기술을 최대한 활용한다. 이를 통해 시청자를 최대한 현실에 가까운 환경으로 안내한다. 감독들은 현실 공간을 가상에 만드는 이런 마술적 리얼리즘(magical realism)을 통해 시청자가 경험하기를 원하는 감각을 공략할 수 있다.
미끄러운 보도블록 위를 걸어가는 경험을 XR에 만들어낼 경우 진짜 젖은 경험을 느끼게 하는 것이 중요하다. 스토리의 움직임을 느리게 해 시청자들이 실제 걷는 것 처럼 느끼게할 수 있다.
감독은 이런 기술적 기능을 활용, 순간 경험을 향상시키고 가슴을 두근거리게 하는 효과를 더할 수 있다.
영화 제작자 알레한드로 G. 이냐리투(Alejandro G. Iñárritu)가 만든 ‘카른 이 아레나 17(Carne Y Arena)’는 미국 남부 국경을 건너는 난민들의 경험을 전달하는 6분 30초짜리 가상현실 작품이다.
작품을 통해 오디언스들은 난민들이 두려움에 떨며 맨발로 강을 건널때 느꼈던 심장의 거친 박동을 있다. 이냐리투는 이 작품으로 2018년 오스카 특별상을 수상했다.
Social Cinematic Storytelling
Immersive entertainment systems enable repeatable experiences. There is a desire for people to enjoy, share, and document their experiences with their friends.
This is why exhibits that immerse the audience in the experience are so popular, such as the ABBA Voyage in London, The Sphere in Las Vegas, and even traveling Van Gogh and Monet immersive exhibits.
소셜 시네마틱 스토리텔링(Social Cinematic Storytelling)
몰입형 엔터테인먼트(Immersive entertainment) 시스템이 구축되면 이 있는 반복 경험을 가능케하다. 사람들은 친구들과 함께 자신의 경험을 즐기고 공유하고 기록하고자 하는 욕구가 존재한다.
런던 아바 보야지체험ABBA Voyage)(, 라스베이거스의 스피어, 심지어 여행하는 반 고흐와 모네 몰입형 전시까지, 모두 관객을 체험에 몰입하게 하는 전시가 인기를 끄는 이유가 여기 있다.
The tomorrow movie theater
Twenty years after the advent of streaming disrupted American movie theaters, emergent technology is revitalizing local theaters with the interactive, social, and shareable moments that audiences crave.
Netflix is planning Netflix houses, experiential entertainment spaces, to take fans beyond the screen.
미래 영화관
스트리밍의 등장으로 미국 영화관이 고전을 거듭한지 20년이 지난 지금, 이머시브 테크놀로지는 관객들이 갈망하는 인터랙티브하고 소셜하며 공유할 수 있는 순간으로 현지 극장가에 활기를 불어넣고 있다.
넷플릭스는 팬들을 스크린 너머로 끌어들이기 위해 체험형 엔터테인먼트 공간인 넷플릭스 하우스(Netflix house)를 계획하고 있다.
COSM has received $250 million in investment to build shared reality venues across the country.
According to COSM, shared reality services are expected to generate $426 billion by 2030.
These experiential hubs allow fans to watch sports together on large dome screens, but future events will go beyond the screens and allow fans to play with their favorite game characters in interactive spaces, such as an augmented reality Pokémon Go event.
Just like a theater or musical performance, Cosm's capacity ranges from 1,500 to 2,000 people, with ticket prices varying depending on the event.
The World Series was priced at $33. The venue is divided into a hall and dome over three floors.
COSM은 전국에 공유 현실 장소(shared reality venues)를 건설하기 위해 2억 5000만 달러를 투자 받았다. 코스엠에 따르면 공유 현실 서비스는 2030년까지 4,260억 달러를 창출할 것으로 예상된다.
이 체험형 허브에서는 팬들이 팬들이 대형 돔 스크린을 통해 함께 스포츠를 관람할 수 있지만, 향후 이벤트에서는 스크린을 넘어 증강현실 포켓몬 고 이벤트와 같이 팬들이 인터랙티브 공간에서 좋아하는 게임 캐릭터와 함께 플레이할 수 있도록 할 예정이다.
이벤트에 따라 티켓 가격이 달라지는 것처럼 연극이나 뮤지컬 공연처럼 코스엠의 수용 인원도 1,500명에서 2,000명까지 다양하다. 월드시리즈 가격은 33달러였다. 행사장은 3개 층에 걸쳐 홀과 돔으로 나뉘어 있다.
From Viewers to Visitors
One trick for filmmakers tackling the challenge of immersive content is to think of the audience not as mere observers, but as participants who get lost in time and space and spend time interacting with the characters in the world you've created.
Just as die-hard rock fans want to feel the vibe of Coachella, this is the kind of experience today's cinephiles want. In XR, filmmaking must enable fans, presence, soundtracks, full-body engagement, and more.
The tools for experiencing three-dimensional space continue to evolve, but the challenge for creators of two-dimensional, screen-based content is to completely reimagine how they can tell great stories beyond traditional formats.
Good stories don't age. Good stories don't get old, but formats do Immersive technology is revitalizing the film industry and breathing new life into old stories, allowing fans to truly relive them. Good stories don't get old, but formats do. Immersive technology can revitalize the movie industry and allow new life to be injected into old stories so fans can truly re-experience them.
시청자에서 방문자(From Viewers to Visitors)
이머시브 콘텐츠 즉 몰입형 콘텐츠에 도전하는 영화 제작자를 위한 한 가지 비결은 관객을 단순한 관찰자가 아니라 시간과 공간에서 길을 잃고 제작자가 만든 세계의 캐릭터와 소통하며 시간을 보내는 참여자로 생각해야 한다는 것이다.
열성적인 록 팬들이 코첼라의 분위기를 느끼고 싶어 하는 것처럼, 오늘날의 시네필들이 원하는 것은 바로 이런 경험이다. 확장현실(XR)에서 영화 제작은 팬, 현재성, 사운드트랙, 전신 참여(full-body engagement) 등을 가능하게 해야 한다.
3차원 공간을 경험하게 하는 도구는 계속 발전하고 있다 그러나 2차원 스크린 기반 콘텐츠 제작자의 과제는 기존 형식을 뛰어넘어 멋진 이야기를 전달할 수 있는 방법을 완전히 새롭게 상상하는 것이다.
좋은 이야기는 나이 들지 않는다. 하지만 형식은 변한다(Good stories don’t get old, but formats do) 몰입형 기술은 영화 산업을 활성화하고 오래된 이야기에 새로운 생명을 불어넣어 팬들이 진정으로 다시 경험할 수 있게 해준다. Good stories don’t get old, but formats do. Immersive technology can revitalize the movie industry and allow new life to be injected into old stories so fans can truly re-experience them.
This article is adapted from the article "A New Kind of Storyteller Is Needed for Immersive Entertainment" published by Variety(VIP)
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