[CES2025]XR meets AI for immersive experiences
VR, XR의 부할
지난 1월 10일 끝난 세계 혁신 IT 축제 CES2025는 엔터테인먼트의 미래를 보여주기 충분했다. TV와 영화에서 3D, 스트리밍, 소셜 비디오, 웹툰 등으로 진화를 시작한 엔터테인먼트는 새로운 테크놀로지를 만나 다시 한번 새로운 세계를 보여주고 있다.
바로 VR, XR(extended Reality), AR 등의 몰입형 테크놀로지(immersive Technology)를 활용한 ‘몰입 경험’이다. 현실 공간에 가상 객체를 옮겨놓는 AR(증강현실)은 물론, 가상공간을 현실처럼 구현한 디지털 트윈까지, 엔터테인먼트는 오디언스에게 전에 없던 흥미를 주기 위한 진화를 시작했다.
IT, 테크놀로지, 엔터테인먼트의 만남과 AI를 통한 몰입을 집중적으로 보여준 CES2025에도 열리기 시작한 몰입 경험 시장을 차지하기 위한 경쟁이 치열했다.
VR, XR's load
CES 2025, the world's most innovative tech festival, ended on January 10th, and it was more than enough to showcase the future of entertainment. Entertainment has evolved from TV and movies to 3D, streaming, social video, webtoons, and more, and new technologies are once again opening up new worlds.
This is the "immersive experience" utilizing immersive technologies such as VR, XR (extended reality), and AR. From augmented reality (AR), which brings virtual objects into the real world, to digital twins, which bring virtual spaces to life, entertainment has evolved to engage audiences like never before.
The competition to capture the immersive experience market was fierce at CES 2025, where the convergence of IT, technology, and entertainment, and immersion through AI, was on full display.
VR와 AI가 만나면 새로운 현실이 된다
CES 2025에서 XR(확장현실)과 VR(가상현실) 기술은 이전과 달리 주목할 만한 발전을 보여줬다.
특히 AI 기술과의 결합을 통해 메타버스 분야가 새로운 도약을 이루고 있다. 메타버스 기술은 AI와의 결합을 통해 더욱 현실적이고 실용적인 엔터테인먼트 테크놀로지로 진화하고 있다. 이는 향후 엔테인먼트를 넘어 다양한 산업 분야에서의 적용 가능성을 높일 수 있다.
When VR and AI meet, it's a new reality
At CES 2025, XR (extended reality) and VR (virtual reality) technologies were showcased like never before.
In particular, the field of metaverses is taking a new leap forward by combining with AI technology.
Combined with AI, metaverse technology is evolving into a more realistic and practical entertainment technology. This will increase its applicability in various industries beyond entertainment in the future.
CES2025에 공개된 대부분 VR, AR, XR 제품들이 생성AI를 탑재해 사용자 경험의 극대화에 초점을 맞췄다. 개인 맞춤형 서비스를 통해 사용자 경험을 향상시켜 이용 시간을 늘리고 광고, 게임, 구독 등 새로운 커머스를 몰입 시장에서 구현하는 것이다.
몰입감이 강화된 XR
XR 및 VR 기술은 AI와 결합하여 더욱 정교하고 실감나는 경험을 제공하고 있다1. 이는 메타버스 기술의 실용성과 몰입도를 크게 향상시켰다.
Many of the VR, AR, and XR products unveiled at CES 2025 focused on maximizing the user experience with generative AI.
The goal is to enhance the user experience through personalized services to increase time spent and enable new commerce such as advertising, gaming, and subscriptions in immersive markets.
Immersive XR
XR and VR technologies are combining with AI to deliver more sophisticated and immersive experiences1. This has greatly enhanced the practicality and immersion of metaverse technologies.
하드웨어의 개선
CES에서 보여주는 몰입 기기들의 진화는 메타버스와 VR의 재도약을 기대하기 충분했다. 착용의 불편함이 줄고 안전성이 높아졌다. OLED 마이크로 디스플레이 고품질 디스플레이를 채용한 것도 공통 트렌드다.
공간 컴퓨팅 기능 강화
번역, 객체인식, 버추얼 디스플레이, 공간 인식 및 3D모델링 기능을 비롯한 공간 컴퓨팅 기능(Spatial computing)은 몰입형 기기의 이용 범위를 넓혀준다. 가상 공간에서 다양한 엔터테인먼트 포맷을 즐길 수 있게 하는 50도 이상 시야각을 제공하는 제품들도 많아졌다.
CES2025에서 혁신상을 받은 XREAL의 AR 글래스 'XREAL One Pro'는 57도의 넓은 시야각과 가벼운 무게로 사용자 경험을 크게 개선했다. 가상 스크린에서 게임을 즐기는 등 AR 기술의 일상적 사용 가능성을 높였다는 평가다. 이 제품은 오는 3월 599달러로 판매된다. CNN은 현장에서 BMW에서 엑스리얼 스마트 글래스 시연을 보였다.
Hardware improvements
The evolution of immersive devices on display at CES was enough to make us hope for a metaverse and VR resurgence. They've become less uncomfortable to wear and more secure. A common trend is the adoption of high-quality OLED microdisplays.
Enhanced spatial computing capabilities
Spatial computing capabilities, including translation, object recognition, virtual displays, spatial awareness, and 3D modeling, are expanding the scope of immersive devices. Many offer a field of view of 50 degrees or more, allowing users to enjoy a variety of entertainment formats in virtual spaces.
XREAL's AR glasses, XREAL One Pro, which won an Innovation Award at CES 2025, significantly improves the user experience with a wide 57-degree field of view and light weight, making AR technology more viable for everyday use, such as playing games on a virtual screen.
The product will be available in March for $599. CNN was on site to see BMW demonstrate the XREAL smart glasses.
AR 글래스 주목할 한 제품
- 삼성전자의 X헤드셋 '프로젝트 무한'과 '안드로이드 XR' 플랫폼
- 삼성전자, 구글, 퀄컴이 개방형 협업을 통해 공동 개발한 플랫폼으로, 멀티모달(Multi-modal) AI를 기반으로 사용자가 외부·가상 현실과 다양한 감각을 통해 상호작용할 수 있도록 지원
- NVIDIA의 Omniverse 플랫폼과 Apple Vision Pro를 활용한 로봇 훈련 기술
- 엑스리얼(Xreal)의 빔 프로(Beam Pro) - 휴대용 공간 컴퓨팅 기기
엔터테인먼트 테크 플랫폼으로 진화하고 있는 XR
소니는 CES현장에서 글로벌 언론사·인플루언서 등을 대상으로 프레스 컨퍼런스를 열고 현실 세계를 복제해 3D 입체 영상으로 재현하는 공간 콘텐츠 제작 솔루션 'XYN' 출시 계획을 공개했다.
소니는 미국프로풋볼리그(NFL)와 협력을 맺어 스포츠 분야에서 가상현실 사업을 기획하고 자사가 강점을 지닌 게임, 엔터테인먼트 분야에서의 XR 콘텐츠를 발전시키는 등 엔터테인먼트 테크와 IP 사업을 중장기 핵심 비즈니스로 공개했다
AR Glasses Notable Products
- Samsung Electronics' X headset 'Project Infinity' and 'Android XR' platform
- a platform jointly developed by Samsung Electronics, Google, and Qualcomm through open collaboration, enabling users to interact with external and virtual reality through various senses based on multi-modal AI
- robot training technology utilizing NVIDIA's Omniverse platform and Apple Vision Pro
- Xreal Beam Pro - a handheld spatial computing device
XR evolving into an entertainment tech platform
Sony held a press conference for global media and influencers at CES and announced plans to launch XYN, a spatial content creation solution that replicates the real world and reproduces it in 3D stereoscopic images.
Sony unveiled its entertainment technology and IP business as its mid- to long-term core business, including plans to collaborate with the National Football League (NFL) to create a virtual reality business in the sports field and to develop XR content in games and entertainment, where it has strengths.
한국 뮤직테크 스타트업 버시스(VERSES Services 2 — Verses, Inc)는 SM엔터테인먼트와 걸그룹 에스파의 음악과 세계관을 메타버스에 옮긴 에스파 월드로 CES 2025 혁신상을 받았다. 에스파 월드에서는 팬들이 아이돌 음악을 시각적으로 경험하고 양방향으로 참여할 수 있다.
롯데이노베이트는 메타버스 플랫폼 자회사인 칼리버스와 함께 현실 세계를 가상 공간에 똑같이 구현해 시뮬레이션에 활용하는 디지털 트윈 기술을 전시했다. 디지털 트윈은 AI 분야를 선도하는 엔비디아가 최근 차세대 기술로 주목하는 대표적 ‘엔터테인먼트 테크놀로지’다.
일본 소니(Sony)가 공개한 XR헤드셋 Sony XYN은 3D 컴퓨팅을 이용해, 현실 사물, 공간, 움직임, 객체 등을 버추얼 공간에 재창조했다. XYN 헤드셋은 실제 세계를 가상 공간에 그대로 구현한 디지털 트윈을 통해 창작 및 제품 개발 프로세스를 간소화하거나 영화, 게임과 같은 3D 및 XR 엔터테인먼트 제작에도 활용할 수 있다.
소니는 지멘스와 함께 콘텐츠 창작자 및 제품 디자이너 등 전문가용 XR HMD(헤드마운트 디바이스) 'SRH-S1'의 첫선을 보였다. OS는 지멘스의 산업용 소프트웨어 '엑셀러레이터'가 탑재됐다. 이 제품은 4K 마이크로 OLED 패널로 생생한 현실감을 구현하며 6개의 카메라 센서를 이용해 사용자 주변의 공간을 인식한 뒤 실사와 가상을 섞은 혼합현실(MR) 콘텐츠 제작을 지원한다. 이 제품은 XR 기술·액세서리 부문에서 최고혁신상을 받았다.
Korean music tech startup VERSES Services 2 - Verses, Inc. has won the CES 2025 Innovation Award for Espa World, which brings the music and world of SM Entertainment and girl group Espa to the metaverse. Espa World allows fans to visually experience and interactively engage with their idol's music.
Lotteinnovate, along with its Metaverse platform subsidiary Caliverse, showcased its digital twin technology, which is used to simulate the real world by replicating it virtually. Digital twins are the latest "entertainment technology" that AI leader Nvidia is focusing on as a next-generation technology.
Sony XYN, an XR headset from Japan's Sony, uses 3D computing to recreate real-world objects, spaces, movements, and objects in virtual space.
The XYN headset can be used to streamline the creative and product development process with digital twins that replicate the real world in virtual space, or to create 3D and XR entertainment such as movies and games.
Together with Siemens, Sony debuted the SRH-S1, an XR head-mounted device (HMD) for professionals such as content creators and product designers. The OS is powered by Siemens' industrial software Accelerator.
The product features a 4K micro OLED panel for vivid realism, and uses six camera sensors to recognize the space around the user and create mixed reality (MR) content that blends real and virtual worlds. The product won the Best Innovation Award in the XR Technology and Accessories category.
커지는 몰입 경험 시장, 28년 9억 달러 돌파
CES2025 현장에서도 볼 수 있듯, 스마트 글래스, XR,VR 헤드셋(HMD) 등을 이용한 몰입 경험 시장(immersive experience market)이 커지고 있다. 공간 컴퓨팅 애플의 비전 프로는 아직 초기 단계인 몰입형 시장(immersive market)에 긍정적인 투자로 파급 효과를 가져왔다.
E마케터는 미국 버추얼 리얼리티 시장(virtual reality market) 규모를 오는 2028년 9억 1,300만 달러 규모로 예측했다. AR은 그보다 많은 1억 1,600만 달러에 달할 것으로 예상했다.
Immersive experiences market grows, topping $900 million in 28 years
The immersive experience market is growing with smart glasses, XR and VR headsets (HMDs), and more, as evidenced at CES 2025. Spatial computing Apple's Vision Pro is a positive investment in the nascent immersive market that has had a ripple effect.
EMarketer forecasts the U.S. virtual reality market to reach $913 million by 2028. AR is expected to reach $116 million.
빅테크와 소셜 미디어 서비스들은 몰입 경험 디바이스 경쟁에 올인하고 있다. 몰입 경험에서의 커뮤니케이션이 새로운 경제와 그에 따른 수익(광고, 제품 판매, 구독)을 만들 줄 것으로 보기 때문이다.
메타가 퀘스트(Quest)시리즈와 증강현실(AR) 스마트 글래스 오라이언(Orion)으로 경쟁에서 앞서가고 있는 가운데 애플, 구글, 바이트댄스, 스냅 등도 빠르게 움직이고 있다. 메타는 지난 11월에 유명 영화 감독 제임스 카메론의 엔터테인먼트 테크 회사 라이트스톰 비전(light Storm Vision)과 혼합 현실 하드웨어 플랫폼 공급을 위한 독점 계약을 맺었다.
공간 컴퓨팅, HMD, 스마트글래스 등 오디언스를 가상현실로 안내 하고(VR) 현실에 가상의 이미지를 투사(AR)하는 몰입 경험 시장은 AI와 하드웨어, 콘텐츠의 발전에 따라 점점 대중화되고 있다. 버라이어티는 몰입 경험이 미래 엔터테인먼트 산업에서 하나의 장르로 자리 잡을 가능성이 크다고 진단하기도 했다.
홀로그램 이미지를 현실 세계에 구현하거나 현실 세계를 완전히 대체하는 방식 디바이스는 미래의 엔터테인먼트 경험( entertainment experience of the future)을 위한 플랫폼이 될 가능성이 높다.
Big tech and social media services are going all-in on the race for immersive experience devices. They believe that immersive communication will create a new economy and the revenue (advertising, product sales, subscriptions) that comes with it.
While Meta is leading the race with its Quest series and augmented reality (AR) smart glasses, Orion, Apple, Google, Bytedance, Snap, and others are moving quickly. In November, Meta signed an exclusive agreement with famed filmmaker James Cameron's entertainment tech company, light Storm Vision, to supply its mixed reality hardware platform.
The market for immersive experiences that take audiences into virtual reality (VR) and project virtual images into the real world (AR), including spatial computing, HMDs, smartglasses, and more, is becoming increasingly popular as AI, hardware, and content evolve. Variety reports that immersive experiences are likely to become a genre in the future of entertainment.
Devices that bring holographic images into the real world, or replace the real world entirely, are likely to become the platform for the entertainment experience of the future.
이하는 CES2025에서 공개된 XR, VR, 스마트 글래스 제품들
Here are the XR, VR, and smart glasses products announced at CES 2025.
XR, VR 헤드셋
- Sony XYN
- 현실 세계를 스캔해 3차원 입체 영상으로 재현하는 공간 콘텐츠 제작 솔루션
- 고사양 OLED 패널과 6개의 카메라 센서 탑재
- AI 기술로 공간의 소리와 사용자 이미지 최적화
- Pimax Dream Air
- 8K 해상도 PCVR 헤드셋
- 마이크로 OLED 패널과 팬케이크 렌즈 사용
- 통합 아이 트래킹 및 자동 IPD 조절 기능
- 200g 이하의 초경량 디자인
- Soliddd 헤드셋
- 렌즈 어레이와 비디오 패스스루 기능을 갖춘 헤드셋
- 황반변성 환자를 위해 특별히 설계
XR, VR headsets
- Sony XYN
A spatial content creation solution that scans the real world and reproduces it in three-dimensional stereoscopic images.
Equipped with high-spec OLED panel and 6 camera sensors
AI technology optimizes spatial sounds and user images
- Pimax Dream Air
8K resolution PCVR headset
Utilizes a micro OLED panel and pancake lens
Integrated eye tracking and automatic IPD adjustment
Ultra-lightweight design weighing less than 200g
- Soliddd Headset
Headset with lens array and video pass-through capability
Specially designed for macular degeneration patients
스마트글래스
- Halliday XR 스마트글래스
- 3.5인치 DigiWindow 프로젝션 디스플레이 탑재
- AI 기능: 메시지 및 알림 표시, 회의 요약, 메모 작성, 텔레프롬프터 기능
- 40개 언어 실시간 번역 가능
- 가격: $399-$499, 2025년 1분기 출시 예정
- Snapdragon AR1 Gen1 칩셋 탑재
- 듀얼 카메라 설정: 사진 촬영 및 AI 비전용, AR 기능 지원
- 렌즈에 내장된 풀 컬러 마이크로 LED 스크린
- 25도 시야각, 2,500 니트 밝기
- Inair Glasses
- Android 기반의 공간 컴퓨터
- 134인치 가상 화면 제공, 최대 6개의 조절 가능한 창 동시 실행
- 배터리 수명: 4시간, 가격: 약 $800
- Rokid AR Spatial
- 렌즈에 가상 인터페이스를 직접 표시
- Tongyi Qianwen AI 모델 통합
- 객체 인식, 텍스트 번역, 실시간 수학 문제 해결 기능
헤드셋 없는 몰입 경험 디바이스
- 뉴작의 'X-러너' 플랫폼
- Metaverse 부문과 Content & Entertainment 부문에서 혁신상 수상
- 헤드셋 없이 메타버스 콘텐츠를 즐길 수 있는 플랫폼
Smart glasses
- Halliday XR smart glasses
- Features a 3.5-inch DigiWindow projection display
- AI features: Display messages and notifications, summarize meetings, take notes, and function as a teleprompter
- Can translate 40 languages in real-time
- Price: $399-$499, available Q1 2025
- RayNeo X3 Pro
- Powered by Snapdragon AR1 Gen1 chipset
- Dual camera setup: for photography and AI vision, with AR capabilities
- Full-color micro-LED screen built into the lens
- 25-degree viewing angle, 2,500 nits brightness
- Inair Glasses
- Android-based spatial computer
- Provides a 134-inch virtual screen, runs up to 6 adjustable windows simultaneously
- Battery life: 4 hours, price: about $800
- Rokid AR Spatial
- Display virtual interface directly on the lens
- Integrates Tongyi Qianwen AI model
- Features object recognition, text translation, and real-time math problem solving
Headset-free immersive experience devices
- Newzac's 'X-Runner' platform
- Winner of Innovation Awards in the Metaverse and Content & Entertainment categories
- Platform to enjoy metaverse content without a headset
메타버스, 수익과 소비자 경험 창출 중심 될 것
몰입 경험 시장을 전망하는 세미나도 이어졌다. 1월 8일 디지털할리우드는 CES현장에서 열린 세미나에서 'Monetizing Strategies: Hollywood & Brand - AI + XR + Live Events’를 열고 콘서트, 스포츠 경기 등 실시간 라이브 이벤트에 몰입형 테크를 적용하는 트렌드와 시장 가치를 논의했다.
특히, AI와 메타버스 기술을 활용한 새로운 수익 모델 창출과 소비자 경험 혁신에 대한 다양한 아이디어와 전략이 공유됐다.
참석자들은 AI와 메타버스 기술이 단순한 기술 혁신을 넘어 새로운 비즈니스 모델과 소비자 경험을 창출하는 핵심 동력이 될 것이라는 전망을 공유했다. 이런 기술 변화에 선제적으로 대응하고 혁신적 전략을 수립하는 것이 향후 시장에서의 경쟁력 확보에 중요할 것이라고 강조했다.
Metaverse to be centered on revenue and consumer experience creation
Another seminar looked ahead at the immersive experience market. On January 8, Digital Hollywood hosted a seminar on the CES floor titled "Monetizing Strategies: Hollywood & Brands - AI + XR + Live Events," to discuss the trends and market value of applying immersive technologies to real-time live events such as concerts and sporting events.
In particular, various ideas and strategies were shared on how AI and metaverse technologies can be used to create new revenue models and transform consumer experiences.
Participants shared the view that AI and metaverse technologies will become key drivers for creating new business models and consumer experiences beyond mere technological innovation.
They emphasized that proactively responding to these technological changes and establishing innovative strategies will be critical to securing competitiveness in the future market.
엔터테인먼트 테크 2025-2026년 전망
- 생성AI의 지속적인 발전과 확장
- AI에이전트 등장과 AI 간 마케팅 커뮤니케이션 증가
- VR에서만 가능한 혁신적 스토리텔링 경험 등장
- AI 에이전트가 의사결정에 더 큰 영향을 미칠 것
- 메타버스와 암호화폐의 주류 진입 가능성 증가
The "AI and Metaverse Monetization Strategies" panel at CES 2025 brought together industry experts to discuss the latest technological trends and monetization strategies. The panel shared various ideas and strategies for creating new revenue models and innovating consumer experiences using AI and metaverse technologies.
Key discussion points:
- Fan experience monetization: Jennifer Quinlan from IBM introduced innovative strategies to enhance fan experiences in sports events using generative AI, such as providing personalized highlight videos through data analysis.
- Rise of immersive entertainment: Ty Roberts from Fan tracks digital mentioned the success of avatar shows like ABBA Voyage, emphasizing the growing trend of high-quality visual experiences in special-purpose theaters.
- AI-driven marketing innovation: Brian Brown from Razorfish explained how AI is being used as a basic infrastructure like electricity, applied across marketing to improve customer understanding, briefing generation, and work speed.
- Membership and community-centric strategies: Albert Thompson from Walton Isaacson emphasized the importance of membership models connecting physical and digital worlds, suggesting new revenue possibilities through NFT-linked physical products.
- Emergence of co-creation economy: Shara Senderoff from Future verse noted that IP owners are allowing fans to participate in content creation, introducing models where fans can contribute through micro-transactions.
Outlook for 2025-2026:
- Continued development and expansion of generative AI
- Emergence of personal AI assistants and increased AI-to-AI marketing communication
- Expectation of innovative storytelling experiences exclusive to VR
- Greater influence of AI agents in decision-making
- Increased possibility of metaverse and cryptocurrency entering the mainstream
The panel discussion highlighted that AI and metaverse technologies will be key drivers in creating new business models and consumer experiences beyond mere technological innovation. Industry experts emphasized the importance of proactively responding to these technological changes and developing innovative strategies to secure competitiveness in the future market.
결론
브랜드 충성도 향상, 콘텐츠 혁신, 더 나은 제품 등 3가지는 "소비자 관계를 수익으로 전환하는 과정(Monetizing the Consumer Relationship)’ 위한 필수 전제 조건이다.
TV, 영화 시장, 스포츠, 웹3.0, 소셜 미디어 분야는 업체 간 치열한 경쟁이 벌어지고 있다. 이에 차별화하기 위한 테크놀로지와 투자가 필요하다. AI, XR, 시네마틱 효과 등 콘텐츠의 몰입도를 높이는 투자가 필요하다. 하지만 결국 차이를 만드는 것은 창의성(creativity), 즉 '잇 팩터(It Factor)’다.
Increased brand loyalty, content innovation, and better products are three essential prerequisites for "Monetizing the Consumer Relationship".
The TV, movie market, sports, Web 3.0, and social media arena is fiercely competitive. This requires technology and investment to differentiate. Investments in AI, XR, cinematic effects, etc. are needed to make content more immersive.
But in the end, it's creativity, or the "It Factor," that makes the difference.