[CES2025]1월 23일(목) 엔터테인먼트 테크 디브리핑 개최

“이머시브 TV의 미래,  넷플릭스의 맥락광고 전략,  스마트 글래스는 드디어 성공할까?

세계 IT혁신 대축제 CES(Consumer Electronic Show)2025는 지난 1월 10일 4일간의 일정으로 마무리됐다.

한국에서 많은 미디어들이 AI, 양자컴퓨팅, 디지털 헬스, 모빌리티 등 많은 이슈들을 다뤘지만 미디어와 콘텐츠, 엔터테인먼트 산업을 위한 시각이 아쉬웠던 것이 사실이다.

이에 국내 유일의 엔터테인먼트 테크 뉴스 미디어&크로스보더 스튜디오 K엔터테크허브(대표 한정훈 www.kentertechhub.com)이 CES2025를 엔터테크와 미디어 관점에서 분석한 ‘CES2025 엔터테크 온라인 디브리핑’을 오는 2025년 1월 23일(목) 오전 10시 30분부터 11시 30분까지 개최한다.

이번 행사는 K엔터테크허브가 주최하며, CES2025 현장에서 직접 취재한 엔터테크 관련 주요 트렌드와 산업 전망을 심도 있게 살펴볼 수 있는 국내 유일의 디브리핑 세션이다. 현지 촬영과 영상 취재는 훈픽처스(대표 김남훈)이 맡았다.

"The future of immersive TV, Netflix's contextual advertising strategy, and will smart glasses finally take off?


The Consumer Electronic Show (CES) 2025, the world's largest IT innovation festival, concluded on January 10 after four days.


While many Korean media covered many issues such as AI, quantum computing, digital health, and mobility, the media, content, and entertainment industries were lacking.


In response, Korea's only entertainment tech news media & cross-border studio, K EntertechHub (CEO Jung Han www.kentertechhub.com), will host the 'CES2025 Entech Online Debriefing' on Thursday, January 23, 2025, from 10:30 a.m. to 11:30 a.m., analyzing CES2025 from the perspective of entech and media.


The event is hosted by K-Entertechhub and is the only debriefing session in Korea that provides an in-depth look at key trends and industry outlooks related to entertainment tech, as reported directly from the CES2025 site. On-site filming and video coverage was provided by Hoon Pictures (CEO Namhoon Kim).

CES2025는 코로나 이후 콘텐츠와 XR, AI, 메타버스 미디어 커머스 등 테크놀로지가 융합되는 ‘피크 엔터테크 시대(Peak Enter-Tech)를 전망했다는 평가를 받았다. 특히 엔터테크(Entertainment + Tech)의 최신 기술인 AI와 엔터테인먼트와  만나면서 변하는 콘텐츠 포맷, 제작 방식, 수익 모델 등이 집중적으로 논의됐다.

로제의 아파트(APT)가 최단 시간 글로벌 음악 스트리밍을 장악하고 넷플릭스를 통해 소개된 ‘오징어게임 시즌2’가 다시 글로벌 정점을 찍는 등 엔터테인먼트 확산에서 테크놀로지의 중요성을 어느 나라보다 깊게 체감하는 대한민국 입장에서는 CES2025가 그리는 엔터테먼트의 새로운 지도를 더욱 면밀히 살필 필요가 있다.

23일 CES2025 엔터테크 디브리핑에서는 라스베이거스 현장의 생생한 모습과 함께 디지털 할리우드, 버라이어티 엔터테인먼트 컨퍼런스, 세미나 등에서 논의됐던 주요 트렌드가 소개된다.

한정훈 K엔터테크허브 대표가 직접 발표자로 나서, CES2025 현장에서 취재한 트렌드와 분석 내용을 바탕으로 업계 전문가 및 미디어 종사자들에게 생생한 정보를 제공할 예정이다. 또한 세션 중에는 질의응답이 마련되어 있어, 온라인으로 실시간 질문을 주고받으며 궁금증을 해소할 수 있다.

다른 산업 전반을 다루는 일반 CES 리뷰와 달리, 엔터테크 분야에 한정하여 심층적인 정보를 제공한다. AI, XR, 미디어 커머스, 스포츠 스트리밍, 맥락광고 등 엔터테인먼트 관련 최신 이슈에 집중해 관련 업계 종사자에게 실질적 인사이트를 전한다. 많은 관심과 참여를 부탁드린다.

CES 2025 was criticized for predicting the 'Peak Entertainment-Tech' era, where content and technology such as XR, AI, and metaverse media commerce will converge after the pandemic. In particular, the changing content formats, production methods, and revenue models as AI and entertainment, the latest technologies of Entertainment + Tech, meet were discussed.


For Korea, which has experienced the importance of technology in the spread of entertainment more deeply than any other country, such as Rose's Apartment (APT) dominating global music streaming for the shortest time and the global peak of 'Squid Game Season 2' introduced through Netflix, it is necessary to take a closer look at the new map of entertainment drawn by CES2025.


In the CES2025 Entertainment tech Debriefing on Sept. 23, we'll take a look at the key trends discussed at Digital Hollywood, the Variety Entertainment Conference, seminars, and more, along with a live look at the Las Vegas scene.


Han Jung-hoon, CEO of K-EntertechHub, will be the presenter and will provide industry experts and media members with first-hand information based on the trends and analysis he covered at CES2025. There will also be a Q&A session during the session, so you can ask and answer questions in real-time online.


Unlike general CES reviews that cover other industries, we'll provide in-depth information specific to the entertainment tech space. We will focus on the latest issues in entertainment, including AI, XR, media commerce, sports streaming, and contextual advertising, to provide practical insights for those in the industry.

We look forward to your interest and participation.

주요 발표 내용

AI 세대 K콘텐츠(AI Generation K-Content)

  • 현재 콘텐츠 산업의 핵심 축으로 자리 잡은 AI 기술이 영상·음악·게임 등 다양한 엔터테인먼트 분야에서 어떻게 사용되고 있는지, 그리고 한국의 한류 문화가 AI와 결합되어 어떠한 글로벌 경쟁력을 확보할 수 있는지를 조망한다. 웹툰 등 새로운 형식의 K콘텐츠의 흐름도 전망한다.

몰입형 경험 및 XR(Extended Reality)의 부활

  • 2025 CES에서 포착된 AR·VR·MR 등 확장 현실 기술의 부활 양상을 공유하고, 엔터테인먼트 산업에서의 적용 사례와 앞으로의 전망을 함께 소개한다. 몰입형 콘텐츠가 관객 경험을 어떻게 혁신하고, 수익 모델에 어떤 변화를 가져올지 심도 있게 짚어본다.

미디어 커머스의 확대

  • 글로벌 미디어 플랫폼들이 쇼핑 기능을 결합하고, 엔터테인먼트 콘텐츠를 통한 새로운 상거래 방식을 시도하고 있는 사례가 늘고 있다. 새로운 미디어 커머스 트렌드와 시장 전망을 확인할 수 있다. 미국에서 시장이 커지고 있는 라이브 커머스 트렌드도 조망한다.

스포츠 스트리밍의 진화와 쇼핑의 미래

  • 스포츠 중계 분야가 디지털 혁신을 통해 어떻게 소비자 경험을 극대화하고 있는지, 인터랙티브 요소와 데이터 분석이 접목된 미래 스포츠 스트리밍 서비스를 살펴본다. 또한 엔터테인먼트와 쇼핑이 결합되는 형태가 어떠한 부가가치와 수익 창출 기회를 제공하는지도 확인한다.

C-Space와 맥락광고(Contextual Advertising)

  • CES2025가 집중적으로 다룬 C-Space 섹션의 주요 화두와, AI 시대 이후 개인화된 콘텐츠·플랫폼 시대에 새로운 형태의 맥락광고가 어떻게 자리매김하고 있는지 소개한다. C스페이스에서 진행됐던 시리우스 XM(오디오의 진화) 등의 기조 연설도 다룬다.

AI Generation K-Content

  • This report examines how AI technology, which is now a core pillar of the content industry, is being used in various entertainment fields such as video, music, and games, and how Korea's Hallyu culture can be combined with AI to secure global competitiveness. It will also look at new forms of K-content such as webtoons.

Immersive Experiences and the Resurgence of Extended Reality (XR)

  • We will share the resurgence of AR, VR, MR, and other extended reality technologies captured at CES 2025, including their applications in the entertainment industry and future prospects. We'll take an in-depth look at how immersive content is revolutionizing the audience experience and changing revenue models.
    Expanding media commerce
  • Global media platforms are increasingly combining shopping functionality and exploring new ways of commerce through entertainment content. Learn about new media commerce trends and market forecasts. We'll also look at live commerce, a growing market in the US.

The evolution of sports streaming and the future of shopping

  • Learn how the sports broadcasting sector is using digital innovation to maximize the consumer experience and how future sports streaming services will incorporate interactivity and data analytics. We'll also explore how the combination of entertainment and shopping offers added value and monetization opportunities.

C-Space and Contextual Advertising

  • We take a look at the key takeaways from the C-Space section of CES 2025 and how new forms of contextual advertising are taking hold in the post-AI era of personalized content and platforms. We also cover keynotes from C-Space, including Sirius XM (The Evolution of Audio).

행사 개요

  • 행사명: CES2025 엔터테크 온라인 디브리핑
  • 일시: 2025년 1월 23일(목) 오전 10시 30분 ~ 11시 30분
  • 참가비: 무료
  • 주최: K엔터테크허브 (www.kentertechhub.com)
  • 참가방법: 웨비나 참여 QR코드(홍보 포스터 참조) 또는 홈페이지를 통해 사전 등록 후 참석

Event Overview

  • What: CES2025 Entertechhub Online Debriefing
  • When: Thursday, January 23, 2025, 10:30 a.m. to 11:30 a.m.
  • Cost: Free
  • Hosted by: KEntertechhub (www.kentertechhub.com)
  • How to Participate: Attend the webinar after pre-registering using the webinar participation QR code (see promotional poster) or through the web.

실시간 웨비나로 현장감 극대화

CES2025 행사 현장을 직접 취재하고 돌아온 주최 측이 ‘현장에서 확인한 분위기와 흐름’을 생생하게 전달하며, 온라인으로 접속한 참가자들 역시 실시간으로 질문을 통해 궁금한 점을 해소할 수 있다.

한정훈 K엔터테크허브 대표는 “CES2025 엔터테크 온라인 디브리핑은 글로벌 시장에서 펼쳐지고 있는 엔터테인먼트·테크 산업의 최신 동향과 구체적인 사례를 한눈에 파악할 수 있는 의미 있는 자리가 될 것”이라며 “ 첨단 기술과 엔터테인먼트의 융합이 가속화되고 있는 현 시점에서, 국내외 업계 종사자들은 물론 엔터테크 분야에 관심 있는 모든 이들에게 유익한 정보와 네트워킹 기회를 제공할 것으로 기대된다”고 강조했다.

한편, K엔터테크허브는 웨비나와 함께 ‘CES2025 미디어-엔터테크(유료)’ 보고서를 발간한다. 또 CES2025 현장과 인사이트를 담은 영상 콘텐츠를 국내외 FAST플랫폼을 통해 조만간 공개할 예정이다.

Maximize the sense of presence with live webinars


Organizers who have just returned from covering the CES 2025 event will be on hand to share their "on-the-ground impressions," and online attendees will be able to ask questions in real time to get their questions answered.


"The CES 2025 Entertainment tech Online Debriefing will be a meaningful opportunity to grasp the latest trends and specific cases of the entertainment and technology industry in the global market at a glance," said Jung Han CEO of K-Entertechhub.

"At a time when the convergence of advanced technology and entertainment is accelerating, it is expected to provide useful information and networking opportunities for domestic and foreign industry practitioners as well as all those interested in the entech field."


In conjunction with the webinar, K-Entertechhub will publish the CES 2025 Media & Entertainment tech (Paid) Report. In addition, video content containing CES2025 scenes and insights will be released soon through FAST platforms in Korea and abroad.

Newsletter
디지털 시대, 새로운 정보를 받아보세요!
SHOP