[CES2025]AI is a tool, not a strategy

CES 공식 컨퍼런스 파트너인  디지털 할리우드는 지난 2025년 1월 6일 네바다 라스베이거스  CES 2025에서 미디어, 엔터테인먼트, 테크놀로지 산업의 혁신적 변화를 조망하는 오프라인 이벤트를 개최했다.

CES2025 컨퍼런스 중 미디어와 엔터테인먼트, 엔터테크에 집중하는 대표 행사 중 하나다. AI, XR, 스트리밍부터 광고, 리테일 기술, 브랜드 경험까지 다양한 주제를 다뤘으며 업계 리더들과 함께 미래를 모색하는 특별한 자리가 됐다. 행사 세미나 중 일부를 발췌해 보도한다.

Digital Hollywood, an official CES conference partner, hosted an in-person event on January 6, 2025, at CES 2025 in Las Vegas, Nevada, that explored the transformative changes in the media, entertainment and technology industries.


The event is one of the CES2025 conference's signature events focused on media, entertainment and tech.

With topics ranging from AI, XR, and streaming to ad, retail technology, and brand experience, it was a unique opportunity to explore the future with industry leaders. Here are some excerpts from some of the seminars at the event.

CES 2025

<개막 리더십 라운드테이블: AI 엔터테인먼트 및 소비자 기술의 비전(The AI Entertainment & Consumer Technology Visionaries)>
장소: ARIA, East Level 1, Joshua 9


컨퍼런스의 첫 세션에서는 AI 기술의 혁신적 발전과 이를 통한 엔터테인먼트 및 소비자 기술 분야의 변화를 조망했다. Paramount Global, AWS, NVIDIA, HPA 등 업계를 이끄는 리더들이 모여 AI의 잠재력을 논의했다.

생성AI는 과거 어떤 테크놀로지보다 엔터테인먼트 산업에 많은 영향을 주고 있다.

인터넷과 웹은 1980~1990년대에 등장해 수억 명의 사람들에게 영향을 미치기까지 15~20년이 걸렸다. 그러나 생성AI는 2022년 11월 등장한 이후 몇 개월만에 사용자가 10억 명을 돌파했다. 이 세션은 생성AI의 확산과 크리에이터들과의 업무 분쟁과 향후 협업의 미래를 이야기했다.

참석자

Ed Ulbrich, VFX 선구자, 최고 콘텐츠 책임자, Metaphysic
사미라 파나 바흐티아르, Amazon 웹 서비스(AWS) 미디어 및 엔터테인먼트, 게임 및 스포츠 부문 총괄 매니저
Richard Kerris, 미디어 및 엔터테인먼트 부문 제너럴 매니저, NVIDIA
Seth Hallen, 할리우드 프로페셔널 협회(HPA) 회장, 사회자

<Opening Leadership Roundtable: The AI Entertainment & Consumer Technology Visionaries
Where: ARIA, East Level 1, Joshua 9

The first session of the conference explored the revolutionary advances in AI technology and how it is transforming the entertainment and consumer technology space. Industry leaders from Paramount Global, AWS, NVIDIA, HPA, and more gathered to discuss the potential of AI.


Gen AI is impacting the entertainment industry more than any other technology in the past. The internet and web emerged in the 1980s and 1990s and took 15 to 20 years to impact hundreds of millions of people, but Gen AI surpassed 1 billion users within months of its November 2022 debut. This session discussed the proliferation of Generative AI, its conflicts with creators, and the future of collaboration.


Ed Ulbrich, VFX pioneer, Chief Content Officer, Metaphysic
Samira Pana Bakhtiar, General Manager, Media & Entertainment, Games & Sports, Amazon Web Services (AWS)
Richard Kerris, General Manager, Media & Entertainment, NVIDIA
Seth Hallen, President, Hollywood Professionals Association (HPA), Moderator

“AI는 궁극적으로 업계에 도움이 되는 도구로 입증(AI is ultimately a tool prove beneficial to the industry)

“AI는 전략이 아닌 도구(AI is a tool, not a strategy)”

“AI는 다른 도구에 전력을 공급하는 전기”(AI is more like electricity: it’s a utility that powers other tools)”

라스베이거스에서 열리는 2025년 CES 개막을 앞두고 열린 디지털 할리우드 세션에서 기술 및 엔터테인먼트 업계 리더들은 할리우드의 크리에이티브 산업을 혁신할 수 있는 도구의 빠른 진화를 비롯해 제작 업계에서 생성AI의 최신 동향에 대해 논의했다.

"AI is ultimately a tool prove beneficial to the industry


"AI is a tool, not a strategy"


"AI is more like electricity: it's a utility that powers other tools"


During the Digital Hollywood session, held ahead of the opening of CES 2025 in Las Vegas, technology and entertainment industry leaders discussed the latest trends in gen AI in the production industry, including the rapid evolution of tools that can transform Hollywood's creative industries.

버추얼 이펙트 제작자(히어, 탑건: 매버릭)이자 메타피직(Metaphysic) CCO 에드 울브리치(Ed Ulbrich)는 영화 <벤자민 버튼의 시간은 거꾸로 간다>(2008)에서 자신과 다른 SFX  브래드 피트의 노년을 훌륭하게 그린  이후 영화는 AI의 버전을 사용해 왔지만 현 세대 도구의 기능이 빠르게 빨라지면서 창작 분야의 일자리가 사라질까 “일부 사람들이 긴장하고 있다”고 지적했다.

두 번째 패널은 엔터테인먼트 스튜디오 시크릿 레벨(Secret Level Secret Level - A Next-Gen Entertainment Studio)의 설립자인 제이슨 자다(Jason Zada)가 텍스트-비디오 AI 도구를 사용하여 제작한 단편 영화 몇 편을 보여주면서 우려의 이유가 분명해졌다.

Longtime visual effects producer (Hero, Top Gun: Maverick) and Metaphysic CCO Ed Ulbrich noted that movies have been using some version of AI ever since he and other SFX Brad Pitt's aging brilliantly in The Curious Case of Benjamin Button (2008), but that "some people are nervous" that the rapidly accelerating capabilities of the current generation of tools will lead to the loss of creative jobs.


The reason for the concern became clear in the second panel, when Jason Zada, founder of entertainment studio Secret Level Secret Level - A Next-Gen Entertainment Studio, showed a few short films created using text-to-video AI tools.

단편 중 하나인 'The Heist'는 은행 강도를 쫓는 경찰과 70년대 자동차 추격전을 묘사했고, 또 다른 단편인 'Fade Out'은 이야기꾼이자 영감이었던 아버지를 기억하는 대학생 소녀의 이야기를 다양한 스타일의 익숙한 애니메이션을 사용하여 전달했다.

두 작품 모두 챗GPT(Chat GPT)를 사용하여 제다(Zada)가 입력한 스크립트에서 AI 시스템이 생성한 이미지, 오디오 및 음악이 특징이다.

두 사례 모두 기술적으로는 완벽하지는 않았고, 생성AI 시스템에서 흔히 볼 수 있는 몇 가지 불일치를 보여주었다. 하지만, 이 도구가 어떻게 비용과 시간이 많이 소요되는 제작 작업을 극적으로 간소화할 수 있는지 보여주는 인상적인 사례였다.

고급 애니메이션 작업에 사용되는 마야 (Maya), 3D 스튜디오 소프트웨어 제작사 오토데스크(Autodesk)의 레이첼 애플턴(Rachael Appleton)은 2024년 4월 인수한 VFX 스타트업 원더 다이나믹스(Wonder Dynamics)의 작품을 선보였다.

이 작품을 통해 오토데스크는 실제 비디오 영상을 컴퓨터로 생성한 3D 배경에 실시간으로 반영, 배우의 동작, 카메라 움직임, 환경 원근을 반영하는 기술을 시연했다.

애플턴(Appleton)은 “이 툴이 애니메이터와 영화 제작자의 일련의 매우 복잡한 문제를 해결, 시간과 비용을 크게 절약하면서 완성품을 더 잘 제어할 수 있게 해준다”고 말했다.

패널들은 “데이터의 출처 문제와 일자리 손실 가능성으로 인해 크리에이티브 커뮤니티에서 생성AI 기술은 논란이 되고 있다”며 “AI는 이전 세대의 디지털 제작 기술과 마찬가지로 약간의 조정이 필요하지만 궁극적으로 업계에 도움이 되는 또 하나의 도구일 뿐”이라고 강조 (ultimately will prove beneficial to the industry)

디지털 에이전시 레이저피쉬(Razorfish)의 수석 부사장 겸 전무 브라이언 브라운(Brian Brown)은 “지난해 우리는 AI를 전략이 아닌 도구라고 말했다”며 "이제 AI는 다른 도구에 전력을 공급하는 전기와 같은 역할을 하는 유틸리티”라고 설명했다.

Variety

One of the shorts, "The Heist," depicted a 70s car chase with police chasing a bank robber, while the other, "Fade Out," told the story of a college-age girl remembering her father, a storyteller and inspiration, using a variety of familiar animation styles.


Both pieces featured images, audio, and music generated by the AI system from scripts inputted by Zada using ChatGPT


While neither piece was technically perfect, showing some of the inconsistencies that are common in generative AI systems, they were impressive proof-of-concept examples of how the tool can dramatically simplify costly and time-consuming production tasks.


Rachael Appleton of Autodesk, maker of Maya, the 3D studio software used for high-end animation work, showed off work from Wonder Dynamics, a VFX startup that Autodesk acquired in April 2024. The piece demonstrated Autodesk's technology for reflecting real video footage onto computer-generated 3D backgrounds in real time, reflecting actor motion, camera movement, and environmental perspective.


"This tool solves a series of very complex problems for animators and filmmakers, saving them significant time and money while giving them more control over the finished product," Appleton said.


"Gen AI technology is controversial in the creative community due to the question of where the data comes from and the potential for job losses," the panelists said, emphasizing that "AI, like previous generations of digital production technology, needs some tweaking, but it's just another tool that will ultimately prove beneficial to the industry."


"Last year we said AI was a tool, not a strategy," said Brian Brown, senior vice president and managing director at digital agency Razorfish. "Now it's a utility, like electricity that powers other tools."

조사에서도 AI 시대 이후 제작 뷸륨이 늘어날 것이라는 응답이 많았다. 엔터테인먼트 콘텐츠에 대한 생성AI의 영향에 대한 '소비자 기대'에 대한 설문에서 59%는 제작량이 늘어날 것으로 답했다. 두번 째는 상호교감(Interactivity)이며 47% 가량은 개인화(Personalization)을 기대했다.

The survey also found that production volumes will increase in the post-AI era. When asked about "consumer expectations" for the impact of gen AI on entertainment content, 59% said they expect production to increase. Interactivity was the second most popular answer, with 47% expecting personalization.

인간 업무의 대체가 아닌 새로운 수익원을 만드는 AI엔터테크

콘텐츠 제작 환경에서 AI가 잘할 수 있는 업무가 있다는 점도 부각됐다  아마존 웹 서비스 미디어 및 엔터테인먼트, 게임 및 스포츠 부문(Media & Entertainment, Games and Sports, Amazon Web Services,) 총괄 매니저 사미라 파나 바흐티아르(Samira Panah Bakhtiar)는 세미나에서 “검색을 가능하게 하는 설명 메타데이터 생성을 자동화해 아카이브 영상을 분류하고 복원하는 데 AI 시스템이 할 수 있는 몇 가지 핵심적인 작업”을 강조했다. 이른바 비디오를 이해하는 AI다.(Understanding AI)

또 생성AI는 현재 라이브 스포츠 방송의 엔터테인먼트 가치를 높이고 시청자를 위한 개인화를 실현하는데도 활용되고 있다. AWS는 AI를 이용해서 스포츠 하이라이트를 실시간으로 만들고 승부 예측한다. 이 기능을 구현하는데는 한국 기업인 투웰브랩스가 참여한다.

이런 AI의 장점들은 인간 크리에이터 업무를 대체하지 않고도 방송사와 제작사에 프로덕션에 새로운 수익원을 제공하고 비용을 절감할 수 있게 한다.

패널들은 AI가 창의성을 '민주화(democratizing)'하고 있다고 주장하며 AI이전에는 창의적인 스토리텔링을 구현하는 데 영화 제작에 필요한 고난도 기술과 경험이  걸림돌이 됐었다고 말했다.

패널들은 AI 엔터테크와 관련, 교육 기관이 기술 지식을 가르치는 데서 벗어나 미래의 크리에이터가 드라마를 만드는 요소, 스토리 요소의 속도와 기획 방법, 관객과의 정서적 연결을 구축하는 방법을 이해하는 데 도움이 되는 개념을 강조할 것을 촉구했다. AI를 모든 사람들이 전문가가 될 수 있는 만큼 이제 이야기의 스킬을 가르칠 필요가 있다는 지적이다.  메타피직스의 울브리치는 “AI가 생성한 쓰레기가 너무 많은 이유 중 하나는 사람들이 스토리텔링의 기본이 부족하기 때문"이라고 말했다.


AI Creating New Revenue Streams, Not Replacing Human Work "Entertainment tech"


Samira Panah Bakhtiar, general manager of Media & Entertainment, Games and Sports, Amazon Web Services, highlighted some of the key tasks that AI systems can do to help categorize and restore archival footage by automating the creation of descriptive metadata that enables search. This is called Understanding AI for video.


Gen AI is also currently being used to increase the entertainment value of live sports broadcasts and enable personalization for viewers. AWS uses AI to create sports highlights in real time and to predict games. The South Korean company TwoWell Labs is responsible for implementing this feature.


These benefits of AI can provide broadcasters and production companies with new revenue streams and cost savings for their productions without replacing human creators.
The panelists argued that AI is "democratizing" creativity, noting that prior to AI, creative storytelling was hampered by the advanced skills and experience required in filmmaking.


When it comes to AI entertainment tech, the panelists urged educational institutions to move away from teaching technical knowledge and emphasize concepts that help future creators understand what makes a drama, how to pace and plan story elements, and how to build emotional connections with audiences.

With AI making it possible for everyone to become an expert, he said, it's time to teach the art of storytelling.  "One of the reasons there is so much AI-generated garbage is because people lack the basics of storytelling," said Metaphysics' Ulbrich.

아울러 윤리적인 교육도 매우 중요하다.

울브리치는 “생성AI에 대한 탐구와 함께 할리우드의 크리에이티브 커뮤니티가 윤리적으로 저작권이 확인된 콘텐츠를 사용하는 것이 필요하다”며 “동의(Consent)나 보상(Compensation), 관리(Control) 없이 인터넷에서 '스크랩한' 데이터를 사용하여 만든 공개용 텍스트-비디오 앱이 엔터테인먼트 산업을 법적 및 저작권 소송에 노출시킬 수 있다”고 지적했다.

AI를 이용하면 더 많은 프로젝트를 할 수 있다

AI의 발전 상황을 고려할 때 그는 중간급 크리에이터(Mid level creators)는 생성 AI가 더 잘할 수 있는 업무가 있다는 점을 수용해야 한다고 말했다. 올브리치는 “AI를 활용하면 프로젝트를 수행하는 데 더 적은 인원이 필요하다”며 "하지만 이는 사람들이 더 많은 프로젝트를 수행할 수 있다는 것을 의미한다”고  덧붙였다.

새로운 콘텐츠에 대한 대중의 욕구는 끊김이 없다. 또 새로운 수익원에 대한 할리우드의 욕심도 계속될 것이다. AI를 활용하고 업무에 적용시키려는 노력이 중단될 수 없는 이유다.


Ethical training is also crucial.  "Alongside the exploration of generative AI, Hollywood's creative community needs to ensure that it is using copyrighted content ethically," Ulbrich said, noting that "public-facing text-to-video apps created using data 'scraped' from the internet without consent, compensation, or control could expose the entertainment industry to legal and copyright lawsuits."


Given the advances in AI, he said mid-level creators need to accept that there are some tasks that generative AI can do better. "With AI, you need fewer people to do a project," Albrich said, "but that means people can work on more projects."


The public's appetite for new content is insatiable. And Hollywood's appetite for new revenue streams will continue. That's why the push to harness AI and put it to work can't stop.



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