[CES2025]Cars are now immersive theaters
지난 1월 7일부터 10일까지 열린 CES2025에서는 모빌리티 차량과 엔터테인먼트 콘텐츠의 융합이 주요 트렌드로 부각됐다.
CES 2025에서 차량 엔터테인먼트는 단순히 음악을 듣거나 영화를 보는 것을 넘어, 탑승자에게 더욱 몰입감 있고 개인화된 경험을 제공하는 방향으로 진화했다는 것을 보여줬다.
이러한 변화를 통해 차량은 단순한 이동 수단을 넘어, 탑승자에게 다양한 경험을 제공하는 '제3의 공간'으로 진화하고 있다. 앞으로 차량 엔터테인먼트는 더욱 발전하여 탑승자에게 더욱 풍부하고 즐거운 경험을 제공할 것으로 기대된다.
몰입형 콘텐츠를 즐기는 자동차
- 몰입형 오디오: 돌비 애트모스와 같은 기술을 통해 3차원 공간 음향을 구현, 콘서트홀이나 영화관에 있는 듯한 생생한 경험을 제공한다. (돌비 레버러토리스)
- CES에서 돌비는 소니혼다모빌리티의 전기차 아필라(AFEELA)와의 새로운 협업을 발표했다. 돌비 애트모스를 지원하는 제조업체는 2023년 한 해에만 10개에서 20개 이상으로 증가했다.
- 돌비가 운영한 CES2025 '돌비 하우스'에서는 방문객들에게 최초로 케딜락의 2025년형 옵틱의 19개 스피커가 포함된 4KG 스튜디오 오디오 시스템을 통해 돌비 애트모스를 경험할 수 있는 기회를 제공했다.
The convergence of mobility vehicles and entertainment content emerged as a major trend at CES 2025.
CES 2025 demonstrated that in-vehicle entertainment has evolved beyond simply listening to music or watching movies to provide a more immersive and personalized experience for passengers.
With this shift, vehicles are becoming more than just a means of transportation; they are evolving into a "third space" that provides a variety of experiences for passengers.
In the future, in-car entertainment is expected to evolve even further to provide a richer and more enjoyable experience for passengers.
- Immersive audio: Technology such as Dolby Atmos enables three-dimensional spatial acoustics, creating an immersive experience that feels like being in a concert hall or movie theater. (Dolby Laboratories)
- At CES, Dolby announced a new collaboration with Sony Honda Mobility's electric vehicle AFEELA. The number of manufacturers supporting Dolby Atmos has grown from 10 to more than 20 in 2023 alone.
- The Dolby-operated CES 2025 "Dolby House" gave visitors the opportunity to experience Dolby Atmos for the first time through a 4KG studio audio system with 19 speakers from
CADILLAC 2025 Optic.
- 개인 맞춤형 콘텐츠: 엑스페리(XPERI)의 자회사 DTS가 만든 DTS 오토스테이지는 사용자의 취향을 학습하여 개인에게 맞는 음악, 비디오, 뉴스 등을 추천한다. 또한, 차량 내에서 가정이나 모바일 기기에서 즐기던 콘텐츠를 이어서 감상할 수 있도록 지원한다. (DTS). DTS 오토스테이지는 전 세계 146개국에서 1,000만 대 이상의 차량에 탑재됐으며, 북미 지역에서는 HD 라디오(HD Radio™)와 함께 600만 대 이상의 차량에 적용됐다.
- Personalized content: Created by DTS, an XPERI company, DTS Autostage learns your tastes and recommends music, videos, news, and more that are personalized to you.
- It also lets you continue to enjoy the content you enjoy at home or on your mobile device in your car. (DTS). DTS Autostage is available in more than 10 million vehicles in 146 countries around the world, with HD Radio™ in more than 6 million vehicles in North America.
- BMW는 CES 2025에서 'BMW 파노라믹 iDrive'를 전 세계 최초로 공개했다28.
BMW 파노라믹 비전: 차량 앞 유리 전체를 활용하는 새로운 헤드업 디스플레이 기술2
BMW 오퍼레이팅 시스템 X: 새로운 디스플레이와 차량 제어 콘셉트를 작동시키는 지능형 허브2
- At CES 2025, BMW made the world premiere of BMW Panoramic iDrive.
BMW Panoramic Vision: New heads-up display technology that utilizes the entire windshield of the vehicle
BMW Operating System X: Intelligent hub that powers new display and vehicle control concepts
BMW의 개인화 기능
파노라믹 비전 디스플레이를 개인 취향에 맞게 조정 가능
마이 모드의 '퍼스널' 모드를 통해 주행 설정 구성 가능
중앙 디스플레이의 배경 사진, 앰비언트 라이트 배색, 사용자 인터페이스 디자인 등 조정 가능2
BMW 지능형 개인 비서: 대규모 언어 모델(LLM)을 적용한 향상된 자연어 처리 기능2
이 시스템은 올해 말부터 BMW 노이어 클라쎄 모델을 시작으로 모든 신형 BMW 모델에 순차적으로 적용될 예정이다2.또, BMW는 엑스리얼과 협업하여 차량 3D 엔터테인먼트 기술을 선보였다.
Personalization features
Tailor the Panoramic Vision display to your personal preferencesConfigure your driving settings via the 'Personal' mode in My Mode
Background photo for the central display, ambient light color scheme, user interface design, etc. can be adjusted2
BMW Intelligent Personal Assistant: Enhanced natural language processing with large-scale language model (LLM)2
The system will be rolled out to all new BMW models starting with the BMW Neuer Klasse model later this year2.In addition, BMW has teamed up with Xsreal to introduce in-car 3D entertainment technology.
- 차량 내 엔터테인먼트 플랫폼: 차량 내 디스플레이를 통해 다양한 앱과 서비스를 이용할 수 있게 됐다.게임, 스트리밍, 소셜 미디어 등을 즐길 수 있으며, 뒷좌석 탑승자를 위한 개별 스크린도 제공된다(소니혼다모빌리티의 아필라(Afeela)
- In-vehicle entertainment platform: A variety of apps and services are now available through the in-vehicle display, including gaming, streaming, social media and more, with individual screens for rear seat passengers (Afeela by Sony Honda Mobility).
- 스마트 홈 연동: 차량에서 스마트 홈 기기를 제어하거나, 집에서 차량의 상태를 확인하고 제어할 수 있는 기술이 선보였다. (현대자동차, 삼성전자)
- 자율주행과의 결합: 자율주행 기술의 발전과 함께, 운전자가 운전에서 해방되어 차량 내 엔터테인먼트를 더욱 자유롭게 즐길 수 있는 환경이 조성되고 있다.
- LG전자는 '모빌리티 익스피리언스(MX) 플랫폼'을 선보였다. 이 플랫폼은 차량 내부를 AI 가전과 IoT 기기를 활용한 맞춤형 공간으로 변화시킨다.
- LG전자는 지난해 생성 AI가 고객과 교감하는 AI홈 시대를 선언하며 궁극적으로 이 AI홈을 상업, 모빌리티 공간처럼 고객이 머무르는 모든 장소로 확장하겠다고 밝힌 바 있다. AI홈의 경험을 차량으로까지 확장한 MX 플랫폼은 이동 공간에서 집과 같은 편리함과 쾌적함을 주는 차별화된 고객경험을 선사한다.
- Smart home integration: Technologies have been introduced that allow you to control smart home devices from your vehicle, or view and control the status of your vehicle from home. (Hyundai Motor Company, Samsung Electronics)
- Combined with autonomous driving: With the advancement of autonomous driving technology, drivers are being freed from driving, giving them more freedom to enjoy in-car entertainment.
- LG Electronics introduced its Mobility Experience (MX) platform. This platform transforms the interior of the vehicle into a customized space using AI appliances and IoT devices.
- Last year, LG Electronics declared the era of the AI home, where generative AI interacts with customers, and said it would eventually expand the AI home to all places where customers stay, such as commercial and mobility spaces.
- The MX platform, which extends the AI home experience to the vehicle, delivers a differentiated customer experience that provides the convenience and comfort of home in the mobile space.
차량 내 콘텐츠 다양화
차량 내에서 즐길 수 있는 콘텐츠가 다양화되고 있다.
LG전자 조사에 따르면 응답자의 72%는 차량에서 보내는 시간을 낭비가 아닌 나만의 시간으로 즐긴다고 답했고, 43%는 차량을 단순한 이동수단을 넘어 의미 있는 개인 공간으로 여긴다고 응답했다.
이는 집에 거실, 서재, 놀이방 등 다양한 공간이 있듯이 차량도 상황과 목적에 따라 다목적 공간으로 변할 수 있어야 한다는 의미다.
The content available for in-car entertainment is diversifying.
According to LG Electronics research, 72% of respondents said they enjoy the time they spend in their cars as personal time, not wasted time, and 43% said they see their cars as more than just a means of transportation, but as a meaningful personal space.
This means that just as a home has a living room, study, playroom, and other rooms, a car should be able to transform into a multi-purpose space depending on the situation and purpose.
자동차가 거실 경험의 연장선상에 있다는 인식에 따라 자동차와 계약을 체결하는 미디어 회사가 늘고 있다. 2024년 DTS 설문조사에 따르면 차량에서는 숏 폼 동영상이 가장 많이 소비하는 포맷이었다.
라디오는 여전히 차 안에서 가장 많이 찾는 엔터테인먼트 경험이지만, 응답자의 39%는 이제 차 안에서 동영상을 시청한다고 답했다. 이는 2022년의 31%보다 증가한 수치다.
하지만, 차량 엔터테인먼트 시장 커지는 다양한 기회들이 있다. 전기 자동차 충전이 보편화됨에 따라 이 시간에 영상 콘텐츠를 보고 싶어하는 운전자들이 늘고 있다. 또 차량 내 비디오 엔터테인먼트 기능의 가장 큰 기회는 무인 자동차가 보편화되고 있다는 점이다.
설문 조사에서 고급 자동차 구매자의 20%와 초호화 자동차 구매자의 33%가 자동차를 바퀴 달린 극장으로 만들어주는 아이맥스 영화 경험을 원한다고 답했다.(makes your car a theater on wheels)
또 초고가 차량을 구매하는 이들 10명 중 9명에 전방과 후방 스크린에 관심이 높다고 답했다.
Recognizing that the car is an extension of the living room experience, more media companies are signing deals with automakers. According to a 2024 DTS survey, short-form video was the most consumed format in the car
While radio is still the most sought-after in-car entertainment experience, 39% of respondents said they now watch video in the car. This is up from 31% in 2022.
However, there are a number of opportunities for the growing in-car entertainment market.
As electric vehicle charging becomes more common, more drivers want to watch video content during this time. The biggest opportunity for in-vehicle video entertainment features is the growing popularity of driverless cars.
In a survey, 20 percent of luxury car buyers and 33 percent of ultra-luxury car buyers said they want an Imax movie experience that makes their car a theater on wheels.(makes your car a theater on wheels)
Nine out of 10 ultra-luxury car buyers are also interested in front and rear screens.