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Cross Border Content Studio& News media with Entertainment Technology

창의성과 테크놀로지(생성AI)가 만날때 제작의 혁신은 일어난다(When creativity meets tech, innovation in production happen)

'창의성과 테크가 만나는 지점에서 새로운 크리에이티브 생긴다' 생성AI의 진화에 따른 AI프로덕션의 등장. AI프로덕션의 핵심은 공격적인 실험

Jung Han
- 16분 걸림

최근 할리우드는 창작 현장에서 생성AI를 적극적으로 도입하는 독립 엔터테인먼트 스튜디오가 늘고 있다.

이른바 AI프로덕션이다. 창작 DNA의 중심에 생성AI를 채택하는 것이다. 영화나 TV스튜디오 모두에게 이런 변화가 나타나고 있다.

In recent years, Hollywood has seen an increase in the number of independent entertainment studios actively using generative AI in the creative process.


This is called AI production. It's about adopting generative AI at the center of creative DNA. This is happening at both movie and TV studios.

AI 스튜디오의 등장

최근 버라이어티는 특집 기사에서 다양한 AI 스튜디오를 소개했다.

피터 체닌과 안드레센 호로위츠가 투자한 벤처 스튜디오 프라미스(Promise), 다큐멘터리 스튜디오 XTR(AI 애니메이션 스튜디오 레이트 나이트 랩스(Late Night Labs)를  인수)이 소유한 아스테리아 필름(Asteria Film), 스마트TV 회사 TCL이 설립한 TCL스튜디오(TCL Studios), 영국 피죤 샤인(Pigeon Shrine)이 런칭한 AiMation Studio,  유튜브와 소셜 미디어 서비스 전문 오리지널 애니메이션 IP를 제작하는 툰스타(Toonstar), 인비스지블 유니버스(Invisible Universe) 등을 꼽았다.

물론 아직은 AI스튜디오에 대한 개념은 정립되지 않았다. 단지 생성AI를 도입했다고 해서 ‘AI스튜디오 혹은 AI프로덕션’으로 부를 수 없다. 또 콘텐츠 제작 워크플로우에 생성AI가 어떻게 적용되는 지도 중요하다.

하지만, 보통 스스로 혹은 다른 사람들에 의해 AI스튜디오로 불리는 집단의 공통점은 있다.

Variety recently profiled a number of AI studios in a feature article.

Promise, a venture studio backed by Peter Chenin and Andreessen Horowitz; Asteria Film, owned by documentary studio XTR (which acquired AI animation studio Late Night Labs), Studios, founded by smart TV company TCL; AiMation Studio, launched by the UK's Pigeon Shrine; and Toonstar and Invisible Universe, which create original animated IP specializing in YouTube and social media services.


Of course, the concept of an AI studio has yet to be defined. You can't just introduce generative AI and call it an AI studio or AI production.

It's also important to consider how generative AI fits into the content creation workflow.


However, there are some commonalities among the groups that are commonly referred to as AI studios, either by themselves or others.

첫 째 ‘이들은 테크놀로지’에 열려있다. AI스튜디오의 특징 중 하나는 과감하다는 것이다. 이들은 새로운 테크놀로지를 제작 현장에 도입하는 것을 두려워하지 않는다.

레거시 할리우드 스튜디오들은 테크놀로지 도입에 다소 보수적이다.

그러나 AI 스튜디오는 할리우드 기존 스튜디오들처럼 ‘신중하거나 관망하는(wait and see)’ 접근 방식을 취하는 대신, 생성AI 툴과 모델을 제작 프로세스에 적극적으로 도입하고 있다.  이를 중심으로 새로운 제작 워크플로우 파이프라인(Pipeline)을 설계하고 있다.

First, they're open to technology. One of the characteristics of AI studios is that they are bold. They're not afraid to bring new technology to the set.


Legacy Hollywood studios are more conservative in their adoption of technology.


But instead of taking a "cautious or wait and see" approach, AI studios are actively incorporating generative AI tools and models into their production processes. They are designing new production workflow pipelines around them.

둘 째, AI스튜디오들은 AI를 통한 제작을 엄격화고 끊임없이 실험한다.

한번의 적용으로 제작이 완성되지 않는다.

AI스튜디오들은 ‘AI가 무엇을 할 수 있는지, 어떤 한계가 있는지’ 혹은 ‘어떻게 하면 AI스럽지 않은 고품질 매력적인 콘텐츠를  AI로 만들 수 있는 지’ 고민한다. 이를 위해 기존 스튜디오 보다 테크놀로지를 깊게 이해하고 툴을 엄격하게 테스트한다.

Second, AI studios are rigorous and constantly experimenting with AI-assisted production.

They don't just apply it once.


AI studios think about 'what AI can do and what its limitations are' or 'how to create high-quality, engaging content with AI that doesn't look like AI'.

To do this, they have a deeper understanding of the technology than traditional studios and rigorously test their tools.

Studio

Launch Date

Leadership

Team Size*

Production Team

Ownership/Backing

Content Development

Proprietary Tool

Description

Invisible Universe

2020 (creative studio); Aug ’24 (gen AI software)

Tricia Biggio, CEO & cofounder

10

Machine learning/software engineers, traditional artists & animators, social media managers, business development executives

Seven Seven Six, Serena Williams, Jennifer Aniston

Social media content based on original animated character IPs

Invisible Studio (internal workflow solution; expecting to offer as SAAS)

Digital-first animation studio developing, launching and cultivating original animated character IP on social media (YouTube, TikTok, Instagram, soon Roblox), some built in partnership with celebrities (e.g., Serena Williams), and began integrating generative AI into content creation in last 12-15 months to create high-fidelity animated content at the speed of social; owns and operates 8 original IPs and launches 2-4 new IPs a year.

Secret Level

2023

Eric Shamlin, CEO; Jason Zada, chief creative officer & founder; Monica Monique, EP, head of production

6

C-suite, EP and another lead artist; traditional roster of directors; outside artists (e.g., VFX artists, CG artists)

Currently open seed round, with some commitments

Commercials and brand work, primarily animation though pursuing live action with VFX techniques

Liquid Studio (internal workflow solution; expecting to offer as SAAS)

AI-native independent entertainment studio, initially developing commercials and work with brand clients, with plans to develop original IP as film, TV, gaming and immersive (XR) content; plans to hire engineers to help build out tech stack and transition to original IP development

Promise

Jul ’24

George Strompolos, CEO & cofounder; Jamie Byrne, cofounder; Dave Clark, cofounder

12

Gen AI artists and directors, creative technologists, VFX artists

The North Road Company, Andreessen Horowitz

Original films, TV series and new formats

MUSE

Gen AI studio that will develop original films, TV series and new formats in collaboration with gen AI artists and storyellers, building partnerships with a range of Hollywood creatives, rights holders and distributors (e.g., streamers, networks, film studios, social platforms). May also independently seek its own distribution on a territory-by-territory basis

Toonstar

Mar '15 (studio); 2021 (gen AI)

John Attanasio, CEO & cofounder; Luisa Huang, chief operating officer & cofounder

20

Traditional artists and animators; producers, writers, social content creators; engineers

Founders Fund, Snap, Greycroft

Social media content based on original animated character IPs

Proprietary AI engine, exclusively trained on owned IP assets

Digital-first animation studio developing, launching and cultivating original animated character IP on social media (YouTube, Snap, elsewhere) using machine learning and generative AI in content production and localization processes; owns and operates 5 original IPs

Asteria Film

2023 (Late Night Labs); Sep ’24 (acquired by XTR)

Bryn Mooser, CEO & cofounder; Benjamin Michel, Eric Day, Nick Confalone, cofounders

30

Traditional animators, producers, VFX specialists, filmmakers; TBA partnership with AI research firm

XTR backed by General Catalyst

Narrative and nonfiction feature films and TV, primarily animation though pursuing live action

TBA

“Artists-led” AI studio developing film and TV, working with big-name filmmakers, animators and animation directors (e.g., formerly at Pixar, DreamWorks, Disney, Hanna-Barbera) and VFX artists (e.g., formerly ILM, Lucasfilm), both distributed themselves or with studios.

TCL Studios

Jan ’24

Chris Regina, chief content officer; Daniel Smith, chief creative officer

50

Traditional visual artists, digital matte artists, character designers, editors, traditional VFX artists, software/computer engineers; AI researchers; colorists, sound designers, motion graphics

Owned by TCL North America

Original film shorts, primarily animation though pursuing live action; transitioning to long-form in 2025 (movies, scripted series, specials)

TCL AI (internal workflow solution)

Gen AI content studio inside TCL North America, developing its own original programming for TCLtv+ (FAST app and website, available in NATAM on TCL Roku TVs, all Roku devices, TCL Google TV, TCL Fire TV) as well as developing projects for studios, mini-majors, production companies (e.g., creating a scene with AI VFX for indie film where the project can't afford traditional VFX) and indie or hired filmmakers who are developing features or TV shows for traditional cable networks and streamers

EDGLRD

Aug '23

Harmony Korine, founder; Jonathan Lutzky, chief operating officer

40 full-time; 60 total

VFX artists (e.g., from Marvel, HBO), creative directors, content producers, engineers, software developers

Reuben Brothers and Samizdat

Films, short-form content, social media, interactive, brand marketing content and consumer products

Tech stack of AI, CGI, VFX and other technologies

Digital-first original IP content studio developing feature films, short-form social content, interactive and video games as well as a commercial/creative services agency producing work for brand clients and a consumer products vertical; all supported by gen AI, CGI and VFX tech. Some projects developed in-house; greenlights third-party projects (e.g., from content creators, film or TV writers); or develops content and distribution strategy for social content creators

Pigeon Shrine

2022 (Pigeon Shrine); Feb ’24 (AiMation)

Tom Paton, CEO

9

VFX artists, prompt engineers, traditional editors, musicians, writers, actors

Private equity, with a larger funding round expected in early 2025

Original animation though pursuing photoreal animation (i.e., live action)


Gen AI content production arm AiMation Studios developing original content, operating out of a soundstage in England

AI스튜디오의 특징을 다시 정리하면 이렇다.

공격적인 실험(Aggressive experimentation)

전문가들은 현재 AI를 슬롯머신(Slot Machine) 혹은 서부시대(Wild Wild West)로 부른다.

생성AI를 콘텐츠 제작에 사용했을 때 결과도 예측할 수 없고 어디에 혹은 어떻게 써야할 지 정확한 기준이 없기 때문이다.  생성AI를 사용해 콘텐츠를 제작해 의도적인 시행착오를 거듭해야 한다.  이에 AI스튜디오들은 끊임없이 AI를 프로덕션에 도입하고 새로운 창작 과정을 만들기 위해 노력한다.

AI스튜디오들은 끊임없이 실험하고 툴과 기능의 변화를 놓치지 않으려는 진지한 노력으로 차세대 AI를 프로덕션 과정에 도입한다.  그들은 제작 과정에서 “창의적인 스토리텔링과 테크 전문가 팀’이 창의적인 문제에 직면하고 해결해야만 만들 수 있는 '돌파구'를 마련한다. 크리에이티브와 테크놀로지의 절묘한 조화다.

AI스튜디오 아스테리아 필름과 협업하고 있는 감독 겸 영화 제작자 폴 트릴로(Paul Trillo)는 버라이어티와의 인터뷰에서 “제작의 혁신은 크리에이티브가 주도하는 과정에서 일어난다”고 말했다. (Production breakthroughs really happen through being driven by creative)  

그는 “이것이  바로 ILM(엔터테인먼트 테크 회사)이 존재하는 이유”라며 “그들은 무차별적으로 방법을 찾아내야 했다. 모든 과정이 무언가를 요구하는 근본적인 스토리를 (더 흥미있고 재미있는) 위한 것이다.

그런데 아무도 그 방법을 모른다고 생각했다. 우리가 알아내자요”라고 말했다.  생성AI는 크리에이티브가 더 큰 힘을 발휘할 수 있도록 도와준다.

Experts refer to AI as a slot machine or the Wild Wild West.


This is because the results of using generative AI for content creation are unpredictable and there are no exact standards for what to use or how to use it.

Gen AI requires intentional trial and error to create content. This is why AI studios are constantly working to bring AI into production and create new creative processes.


AI studios are constantly experimenting and making a serious effort to stay abreast of changes in tools and capabilities to bring the next generation of AI into their production process. They're making "breakthroughs" that can only be made by "teams of creative storytellers and tech experts" facing and solving creative problems. It's a perfect blend of creativity and technology.


As Paul Trillo, a director and filmmaker who works with AI studio Asteria Films, told Variety, "Production breakthroughs really happen when the process is creatively driven." (Production breakthroughs really happen through being driven by creative)
"That's why ILM (an entertainment tech company) exists," he said. "They had to figure out how to do it brute force. "It's why ILM (entertainment tech companies) exist," he says, "they had to figure out how to do it brute force.


And I don't think anybody knows how to do that. Let's figure it out." Generative AI empowers creatives to be more powerful.

민첩성도 중요 요소(That nimbleness has allowed them to evaluate and rapidly adjust toolsets in a workflow as needed)

AI의 빠른 발전 속도를 고려할 때 민첩성과 적응력도 AI스튜디오의 중요한 운영 요소다. 새로운 모델과 도구가 끊임없이 등장하면서 몇 주 또는 몇 달 안에 도구 세트가 구식이 된다.

AI스튜디오는 워크플로우(workflow)에서 툴 세트를 평가하고 신속하고 민첩하게 조정할 수 있다. AI스튜디오들은 새로운 툴이 기존보다 성능이 개선되었거나 프로젝트의 특정 창작적 요구 사항을 충족하는 경우 즉시 제작 과정에 통합하고 반영한다. 반면 기존 파이프라인이 구축된 레거시 스튜디오들은 갑작스러운 툴(Tools) 변경을 쉽게 허용하지 않는다.

(That nimbleness has allowed them to evaluate and rapidly adjust toolsets in a workflow as needed)


Given the rapid pace of AI development, agility and adaptability are also important operational factors for AI studios. With new models and tools constantly emerging, tool sets become outdated within weeks or months.

AI studios can evaluate their toolset in their workflow and make quick, agile adjustments. If a new tool performs better than the old or meets a project's specific creative needs, AI studios immediately integrate and incorporate it into the production process.

In contrast, legacy studios with established pipelines don't easily allow for sudden tool changes.

효율성 추구(Pursuit of efficiency)

AI 스튜디오는 콘텐츠 예산을 절감하고, 제작 일정을 단축하는데 집중한다. 시장의 더 빠른 피드백을 받고  창의성을 강화할 수 있는 제작 환경과 파이프라인을 구축해 특정 유통 채널(소셜 미디어)에 맞춤형 콘텐츠를 공급하는 데 집중한다.  전통적인 할리우드 제작 방식을 통해 콘텐츠를 만들 경우 돈이 많이 들고 제작 기간도 길다.

디지털 IP 기반 스튜디오 EDGLRD의 COO 조나단 루츠키(Jonathan Lutzky)는 버라이어티와의 인터뷰에서  “할리우드에서는  경제적으로 작품을 만드는 것은 매우 어렵다”며 “하지만, 우리는 예산과 제작 일정 측면에서 단위 경제성(unit economics)을 압축하려고 한다”고  강조했다. AI는 제작비 문제 등으로 중단된 프로젝트를 되살릴 수도 있다.

아스테리아 CEO인 브라이언 무저(Bryn Mooser)도 인터뷰에서 “우리는 효율적으로 제작하고 제작 시간이나 비용을 절감할 수 있는 소프트웨어와 워크플로우를 만들고 있다”며 “우리는 이런 도구(생성AI)가 예산이 너무 많거나 이런 종류 도구에 접근할 수 없어  이전에는 만들 수 없었던 것을 만드는 데 어떻게 도움이 될 수 있는지에 대해 이야기하고 있다”고 말했다.

그는 또 “우리는 AI를 이용해 이제 독립적으로 자금을 조달할 수 있는 수준까지  비용을 낮출 수 있다”고 덧붙였다.

AI 스튜디오는 테크놀로지와 함께 인재도 차별화 요소이자 강점으로 여긴다. AI 스튜디오 관계자는 고도로 숙련된 전통 아티스트, 스토리텔링에 대한 깊은 지식을 갖춘 애니메이터 및 프로듀서, 선임 VFX 전문가(CG전문가 및 컴포지터(Compositor)), 생성AI 테크 전문가 등 크리에이티브와 테크 전문성을 결합하는 방식으로 통합 팀을 구성했다고 설명했다.


AI studios focus on reducing content budgets and shortening production timelines. They focus on delivering customized content for specific distribution channels (social media) by building production environments and pipelines that allow for faster feedback from the market and enhanced creativity.

Creating content through traditional Hollywood production methods is expensive and takes a long time.

"It's very difficult to make things economically in Hollywood," Jonathan Lutzky, COO of digital IP-based studio EDGLRD, told Variety, "but we're trying to compress the unit economics in terms of budget and production schedule." AI could also revitalize projects that have stalled over production costs.


"We're creating software and workflows that allow you to create efficiently and reduce production time or cost," Asteria CEO Bryn Mooser said in an interview, "We're talking about how these tools (generative AI) can help you create things that you couldn't create before because your budget was too big or you didn't have access to these kinds of tools."


"We can use AI to bring the cost down to the point where we can now fund it independently," he added.


Along with technology, AI Studio also sees talent as a differentiator and strength.

AI Studios explained that they have built their integrated teams by combining creative and technical expertise, including highly skilled traditional artists, animators and producers with deep knowledge of storytelling, senior VFX specialists (CG specialists and compositors), and generative AI tech experts.

특히, 그는 크리에이티브와 테크놀로지가 직접 협력해 문제를 해결한다는 점을 강조했다.(creatives and tech work directly alongside each other to problem-solve)

AI스튜디오에서 테크 인력들은 ‘스튜디오 연구 개발 부서’ 역할을 한다. 새로운 기술과 툴을 연구해  프로덕션의 창작자(크리에이티브)에게 소개하고  특정 제작 문제를 해결하는 데 이 툴이 어떻게 도움이 될 지를 평가하는 엔지니어로 활동할 수 있다. 보다 진보한 AI를 이용하는 전문가 일수도 있다.

연출, 제작, 애니메이션, VFX, 테크 인력으로 등 드림팀을 구축하고 있는 AI스튜디오

AI스튜디오 역시, 지금 현재 한정된 풀에 인력을 채용하고 있다. 트릴로는 “우리가 핵심 크리에이티브 연구팀으로 구성하고 있는 '드림팀'에는 연출, 영화 제작, 애니메이션, VFX 등 (크리에이티브) 배경을 모두 갖춘 사람들이 모여 있으며, 이들은 AI 툴을  매우 잘 알고 있다”고 설명했다.

시크릿 레벨(Secret Level) CEO 에릭 삼린(Eric Shamlin)는 버라이어티와 인터뷰에서 “우리는 이 분야에서 가장 초창기이자 최고의 메이커들이 모인 곳이 되고자 노력해 왔다”며 “우리는 유일한 AI스튜디오가 아니다. 우리가 비슷한 사업모델을 갖춘 곳이 최소 6개 이상”이라고 말했다.

In particular, he emphasized that creatives and tech work directly alongside each other to problem-solve.(creatives and tech work directly alongside each other to problem-solve)


At AI Studio, the tech staff acts as the studio's R&D department. They can act as engineers who research new technologies and tools, introduce them to the creatives in production, and evaluate how they can help solve specific production problems. You may also specialize in using more advanced AI.


AI Studio is building a dream team of directors, producers, animators, VFX, and tech talent


AI Studio is also hiring from a limited pool right now. "The 'dream team' we're building for our core creative research team includes people from all (creative) backgrounds-directing, filmmaking, animation, VFX, etc.-who are very familiar with AI tools," says Trillo.

Secret Level CEO Eric Shamlin told Variety: "We've tried to be the home of the earliest and best makers in this space," he said, adding, "We're not the only AI studio. There are at least six others with similar business models to ours."

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