[2024 M&E]YouTubers go beyond TV(TV를 뛰어넘은 유튜버)

유튜브(YouTube) CEO 닐 모한(Neal Mohan)은 지난 5월 할리우드리포터에 칼럼을 기고했다. “온라인 동영상 플랫폼의 크리에이터가 에미상 시상식에서 제대로 인정받을 있어야 한다”는 내용이다. (It’s time a creator won an Emmy) 닐 모한 CEO는 “크리에이터는 엔터테인먼트의 새로운 시대를 정의하고 있다”며  “그들은 다른 크리에이티브 전문가들과 같은 찬사를 받을 자격이 있다"고 썼다.

에미상에 수상작품이나 대상에 크리에이터가 포함되어야 한다고 말하는 사람들이 늘어나고 있다.

소셜 미디어 서비스는 이제 콘텐츠 유통의 중심에 섰기 때문이다. 실제 유튜브는 넷플릭스(Netflix)만큼이나 많은 사람들이 이용하고 주목도도 높다.  스마트TV시대가 열리면서 이제 유튜브(YouTube)는 넷플릭스를 직접적인 경쟁자로 간주할 만큼 규모가 커졌다. 또 유명 온라인 크리에이터들은 온라인 콘텐츠만으로 수백만 달러를 벌어들이고 자체 제작사를 운영할 수 있게 됐다.

In May, YouTube CEO Neal Mohan penned an op-ed for The Hollywood Reporter.

"It's time a creator on an online video platform was recognized at the Emmy Awards," he wrote. ("Creators are defining a new era of entertainment," Mohan wrote, "and they deserve the same accolades as other creative professionals."


A growing number of people are saying that the Emmys should include creators among the winners and awards.


Social media services are now at the center of content distribution. In fact, YouTube is almost as popular and high-profile as Netflix.  With the advent of smart TV, YouTube is now big enough to be considered a direct competitor to Netflix, and some of the biggest online creators are making millions of dollars from their online content alone and have their own production companies.

출처 버라이어티

유튜브는 콘텐츠에 상당한 투자를 하고 있다. 암페어 애널리시스에 따르면 유튜브를 포함한 구글은 2024년 콘텐츠에 176억 달러를 집행했다. 유튜브는 콘텐츠를 직접 생산하는 것이 아닌, 사용자 제작 콘텐츠(UGC)에 대한 성과 보상(광고 매출의 50%) 방식으로 자금을 집행한다. 하지만, 유튜브가 쓰는 자금 상당수가 크리에이터들의 콘텐츠 제작에 투입되는 것은 사실이다.

온라인 크리에이터와 할리우드 스타와의 경계는 희미해졌다. 특히, 2024년은 온라인 크리에이터들의 힘이 확인된 해다. 크리에이터들이 TV로 진출해 대형 프로젝트를 만들기도하고 유명 감독과 배우들이 크리에이터 콘텐츠를 롱품 콘텐츠로 변환하는데 동참했기 때문이다.

YouTube is investing heavily in content. Google, including YouTube, spent $17.6 billion on content in 2024, according to Ampere Analytics.

YouTube doesn't produce content directly, but rather pays for user-generated content (UGC) through performance rewards (50% of ad revenue). However, much of YouTube's money does go toward paying creators to produce content.

The line between online creator and Hollywood star has blurred

In particular, 2024 is a year that confirms the power of online creators. This is because creators are branching out into TV, creating big projects, and getting big-name directors and actors to help them turn their content into long-form content.

미스터 비스트 TV역사상 최다 상금 프로그램 개최

전세계에서 구독자를 가장 많이 보유한 미스터 미스트는 아마존 프라임 비디오(Prime Video)에 자신의 이름을 따른 게임쇼 ‘비스트 게임스’를 런칭했다. 또 유명 영화 감독 마이클 베이(Michael Bay)는 유튜브 유명 시리즈인 ‘'Skibidi Toilet' 를 롱 폼 영화와 TV시리즈로 만드는데 합의했다.

카이 세나트(Kai Cenat)는 미국 젊은 세대라면 누구나 아는 이름이다. 이 22세 청년은 현재 가장 '영향력 있는' 인플루언서 중 한 명이다. 하지만 세나트(Kai Cenat)가 한 달간 진행한 '마피아톤 2' 서브 대회는 72만8,535명의 트위치 구독자 수와 360만 달러의 수익을 기록했다.

이 방송은 많은 유명인사의 방문으로 주류 언론의 주목을 받았다: 리조, SZA, 스눕독, 세레나 윌리엄스(Serena Williams), 빌 나이 더 사이언스 가이(Bill Nye the Science Guy) 등이 방송에 등장했다.

Mr. Beast TV hosts largest prize program in history


Mr. Mist, the world's most-watched personality, launched his own game show, "Beast Games," on Amazon Prime Video. And famed filmmaker Michael Bay has agreed to turn his popular YouTube series "Skibidi Toilet" into a long-form movie and TV series.


Kai Cenat is a household name among young Americans. The 22-year-old is one of the most "influential" influencers of the moment. However, Kai Cenat's month-long "Mafia Throwdown 2" sub competition garnered 788,535 Twitch subscribers and $3.6 million in revenue.  The stream attracted mainstream media attention with many celebrity visits: Rizzo, SZA, Snoop Dogg, Serena Williams, Bill Nye the Science Guy, and more appeared on the stream.

출처 버라이어티

(990) Kai Cenat & NLE Choppa Go On A 2 MAN..😂 - YouTube

이런 영향력 때문에 주류 영화 및 TV 업계가 방송 TV를 떠나는 시청자에게 다가가기 위해 온라인 동영상으로 전환하고 있다. 세나트(Cenat) 등 여러 라이브 스트리밍이 계속해서 더 많은 조회수를 기록하고 유명 인사들이 참여함에 따라 콘텐츠 시장은 변하고 있다.

올해 크리에이터 이코노미에서 가장 큰 크로스오버 성공을 거둔 것은 '키비디 화장실(Skibidi Toilet)’이다.

크리에이터와 함께 온  유튜브 전성시대

모한 CEO가 5월 THR에 기고 글을 썼을 때, 유튜브는 전 분기 사상 최고치인 92억 달러를 기록한 데 이어 2024년 1분기 매출이 81억 달러를 달성했다.  2024년 3분기 유튜브는 광고 매출도 89억 2,000만 달러를 벌어들였다. 또 알파벳과 구글의 순다르 피차이(Sundar Pichai) CEO는 “지난 4분기 동안 유튜브의 총 광고 및 구독 수익이 처음으로 500억 달러를 돌파했다”고 밝혔다.

Because of this influence, the mainstream movie and TV industry is turning to online video to reach audiences that are leaving broadcast TV. As livestreams like Cenat and others continue to rack up more and more views and get celebrities involved, the content market is changing. One of the biggest crossover successes in the creator economy this year has been the Skibidi Toilet.


YouTube's golden age came with creators


As Mohan wrote in THR in May, YouTube reported $8.1 billion in revenue in Q1 2024, following an all-time high of $9.2 billion the previous quarter.

In Q3 2024, YouTube also generated $8.92 billion in ad revenue, and Alphabet and Google CEO Sundar Pichai said, "Over the past four quarters, YouTube's total ad and subscription revenue has surpassed $50 billion for the first time."

미디어 기업별 시청률 변화(버라이어티)

미디어 기업별 시청률 변화(버라이어티)

유튜브 시청률도 급상승하고 있다. 스마트TV시청률 닐슨 게이지(Nielsen Gauge)에 따르면 지난 2024년 7월 유튜브의 시청률은 스트리밍 서비스 사상 처음으로 10%를 넘었다.

2024년 12월 수치도  10.6%로 가장 높았다. 유튜브는 올림픽으로 인해 NBC유니버설에게 한번(8월) 1위를 내줘을 뿐, 미국 TV 스크린에서 가장 많이 시청되는 스트리밍 플랫폼으로 확실히 자리매김했다.

YouTube viewership is soaring. In July 2024, YouTube's viewership surpassed 10% for the first time in the streaming service's history, according to the Nielsen Gauge of Smart TV viewership.

The December figure was also the highest, at 10.6%. YouTube is clearly the most-watched streaming platform on U.S. TV screens, only losing the top spot to NBCUniversal once (in August) due to the Olympics.

유튜브는 이제 더이상 동영상 업로드용 웹사이트가 아니다.

유튜브는 이제 넷플릭스를 향해가고 있다.  과거 틱톡과 트위치가 유튜브를 위협했을때 쇼츠를 도입하고 게임 중계를 강화했던 것고 같은 방식이다. 경쟁사의 장점을 적극적으로 받아들여 새로운 시장에 대응한 것이다.  유튜브는 점점 더 스트리밍 플랫폼과 같이 변하고 있다. 유튜브TV앱을 넷플릭스 스타일로 바꾸었다.

심야 소파를 핫윙과 맞바꾼 할리우드 (Hollywood Trades the Late-Night Couch for Hot Wings)

영화 '데드풀 & 울버린(Deadpool & Wolverine)'은 여러모로 화제가 됐다.2024년 최고 흥행작인 동시에 할리우드 홍보의 새로운 역사를 썼기 때문이다. 그동안 영화를 개봉하면 심야 토크쇼 등 TV출연이 1순위였지만 이런 관행을 완전히 깬것이다.

YouTube is no longer just a website for uploading videos.


YouTube is going Netflix on steroids.  It's the same way TikTok and Twitch introduced shorts and stepped up game streaming when they threatened YouTube in the past.

It's about adapting to a new market by taking advantage of its competitors' strengths.  YouTube is becoming more and more like a streaming platform. The YouTube TV app has been transformed into a Netflix-style app.


Hollywood Trades the Late-Night Couch for Hot Wings


The movie "Deadpool & Wolverine" made waves in more ways than one: it was the highest-grossing movie of 2024, and it made Hollywood public relations history. Traditionally, movie releases have been preceded by TV appearances on late-night talk shows, but Deadpool & Wolverine broke the mold.

출처 버라이어티

A급 스타들이 과거 영화 홍보를 위해 심야 TV 토크쇼에 출연했지만 이제는 달라졌다. "데드풀 & 울버린"의 스타 휴 잭맨(Hugh Jackman)와 라이언 레이놀즈(Ryan Reynolds)은 "핫 원스(Hot Ones)", "치킨 가게 데이트(Chicken Shop Date)" 등 유튜브 온라인 전용 프로그램에 출연하는 데 더 많은 시간을 할애했다.

효과도 매우 좋았다.  '데드풀 & 울버린' 배우들의 출연한 유튜브(YouTube)와 심야 TV 클립 간의 조회수 및 참여도를 비교해보면 시대가 변했음을 알 수 있다. 유튜브와 온라인 비디오가  시청자에게 도달하는 데 더 유용하다.  때문에 요즘 미국 배우들도 TV보다는 유튜브와 온라인 쇼에 더 자주 출연한다. 2015년에 런칭한 핫원스는 1,400만 명 이상의 구독자를 보유하고 있다. 넷플릭스는 같은 이름의 TV쇼를 만들기로 했다. 핫원스의 제작사인 ‘퍼스트 위 피스트(First We Feast)’는 최근 버즈피드가 사모 펀드(소로스) 8,250만 달러에 매각했다.

호러 콘텐츠가 뜨고 있는 유튜브

10월은 전통적인 엔터테인먼트 업계에 큰 충격을 안겨주었다: 영화 "조커: 폴리 아 듀(Joker: Folie à Deux)가 개봉하자마자 박스오피스에서 돌풍을 일으킨 바로 그 주말, 고스트 헌팅 유튜버인 샘과 콜비가 독립 개봉한 다큐멘터리가 전국 350개 스크린에서 조용히 약 200만 달러의 수익을 올린 것이다.

A-list stars have appeared on late-night TV talk shows to promote their movies in the past, but not anymore. "Deadpool & Wolverine" stars Hugh Jackman and Ryan Reynolds have devoted more time to appearing on YouTube's online-only programs, such as "Hot Ones" and "Chicken Shop Date." The results have been impressive.


Comparing the views and engagement between the "Deadpool & Wolverine" actors' YouTube appearances and their late-night TV clips shows that times have changed. YouTube and online videos are more useful for reaching audiences, which is why American actors are now appearing on YouTube and online shows more often than on TV. Hot Ones, which launched in 2015, has more than 14 million subscribers. Netflix decided to create a TV show of the same name. Hot Ones' production company, First We Feast, was recently sold by BuzzFeed to a private equity firm (Soros) for $82.5 million.


Horror content is on the rise on YouTube


October was a big month for traditional entertainment: On the same weekend that the movie "Joker: Folie à Deux" bombed at the box office, an independently released documentary by ghost-hunting YouTubers Sam and Colby quietly grossed about $2 million on 350 screens nationwide.

출처 버라이어티

(976) Talk To Me | Official Trailer HD | A24 - YouTube

샘과 콜비(Sam and Colby)의 다큐멘터리는 첫 번째 크리에이터의 성공작은 아니다. 대니와 마이클 필립포가 각본과 감독을 맡아 호평을 받은 데뷔작이자 라카라카(RackaRacka)로 더 잘 알려진  "토크 투 미(Talk to Me)"는 최우수 작품상 수상작  “Everything Everywhere All at Once"와 여름 블록버스터 "시빌워(Civil War)”"에 이어 2023년 A24의 역대 세 번째로 높은 수익을 올린 영화로 기록됐다.

참고로 최근 미국 유튜브에서는 호러 장르가 뜨고 있다.  샘과 콜비 이외, 현재 커리 바커, 켄 파슨스 등 온라인 호러 크리에이터들이 할리우드 베테랑들과 함께 미래 프로젝트를 제작하고 있는 것을 보면, 유튜브(YouTube)는 계속해서 차세대 호러 크리에이터들의 시험무대가 되고 있다.

Sam and Colby's documentary isn't the first creator's success. "Talk to Me," the acclaimed debut feature written and directed by Danny and Michael Filippo, better known as RackaRacka, became A24's third highest-grossing film of 2023, behind Best Picture winner "Everything Everywhere All at Once" and summer blockbuster "Civil War."


It's worth noting that the horror genre has been on the rise on U.S. YouTube lately.  In addition to Sam and Colby, online horror creators like Curry Barker and Ken Parsons are currently working with Hollywood veterans on future projects, and YouTube continues to be a testing ground for the next generation of horror creators.